Kauppamerenkulussa yritetään vielä palata neuvotteluihin

Lindström korostaa, että vientiteollisuus on Suomen hyvinvoinnin ja talouden kivijalka.

Kauppamerenkulun pääsopimusalat voivat aloittaa nopeastikin neuvottelunsa työehtosopimuksista, lupailee Suomen Varustamot ry:n hallituksen puheenjohtaja Tapani Voionmaa. Varustamoalan edunvalvoja löysi Suomen Merimies-Unionin kanssa alkuviikosta neuvotteluratkaisun, mutta sopimus kariutui, koska työnantajapuoli hylkäsi sen.

Työ- ja oikeusministeri Jari Lindström (ps.) vetosi torstaina osapuoliin, että ne jatkaisivat neuvotteluita. Ala on Suomen vientiteollisuuden kannalta keskeinen. Sopimukset koskevat lähes 6 000:ta merenkulkijaa, jotka työskentelevät ulkomaanliikenteen kauppa-aluksissa, matkustaja-aluksissa, jäänmurtajissa ja monitoimimurtajissa.

– Me lähdemme siitä, että me lähdemme eteenpäin tässä asiassa, Voionmaa sanoi STT:lle.

Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting ei torstaina halunnut arvioida, kuinka todennäköistä on, että he voisivat palata neuvotteluihin. Aloite on hänestä työnantajan käsissä.

STT:n saaman sopimuspaperin mukaan kaksivuotinen neuvotteluratkaisu ei pitänyt sisällään työajan pidentämistä 24 tunnilla kuten kilpailukykysopimuksessa edellytettiin. Kauppamerenkulussa on neuvotteluosapuolten mukaan toteutettu jo useita työajan pidennyksiä, eikä edellytyksiä 24 tunnin pidennykselle katsottu olevan.

Sopimus olisi jättänyt palkat vuodeksi ennalleen, minkä jälkeen vuonna 2018 korotukset olisivat määrittyneet keskusjärjestöjen suosittaman ratkaisun perusteella.