Kauppapomo hermostui medialle: "Olisi voinut todeta kolme asiaa"

Kaupan liiton toimitusjohtajan mielestä media muutti suuntaa uutisoinnissaan yhteiskuntasopimuksesta.

Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala arvostelee mediaa työmarkkinakeskusjärjestöjen neuvottelutuloksen uutisoinnista. Järjestöt pääsivät sopuun yhteiskuntasopimuksesta sunnuntain ja maanantain välisenä yönä.

– Heti sopimuksen syntymisen jälkeen valveutunut media nosti näyttävästi otsikkoihin sen, kuinka paljon palkansaajat häviävät ja mitkä ryhmät ovat suurimmat kärsijät. Verkkosivuille ilmestyi laskureita, joilla saattoi kätevästi vilkaista, paljonko on menettämässä. Uutisoinnin kärki oli leikkauksissa ja pienemmässä tilipussissa, Pekkala kirjoittaa blogissaan Kaupan liiton nettisivuilla.

– Sen sijaan uutisoinnissa ei taustoitettu, miksi näin piti tehdä. Taustaa kyllä löytyy, mutta erillisissä jutuissa. Olisi voinut todeta kolme asiaa: vienti ei vedä eikä kilpailukyky riitä, velkaantuminen jatkuu liian suurena eikä talouskasvu ole lähtenyt käyntiin.

Pekkalan mielestä aiemmin media suhtautui asiaan toisin. Hän kirjoittaa, että medialla on ollut kova halu saada sopimus aikaan toukokuusta lähtien ja että monissa pääkirjoituksissa ja kolumneissa on ylläpidetty näkemystä, "jopa myyttiä", siitä, että suomalaisten vahvuus on sopiminen.

Pekkala myöntää katsovansa asiaa puolueellisesti.

– Mutta olen varma, että julkisuutta tarvitsee enemmän ay-liike, koska se takaa maksutonta media-aikaa ja näkyvyyttä. Toimivaa markkinointia. Jos meillä hoidettaisiin palkkaratkaisut yrityskohtaisesti ja vähemmällä tohinalla, meidän liittojenkin rooli julkisuudessa olisi vähäisempi.

Hänen mielestään Suomessa on kuitenkin myös laadukasta työmarkkinajournalismia.

Lähde: Juhani Pekkalan blogi

http://kauppa.fi/kauppa_fi/ajankohtaista/blogit/juhani_pekkalan_blogi/kuinka_paljon_haevisit_419