Kaupungit panostavat pyöräilyyn, syrjemmällä pyörätiet rapistuvat

Vaikka keskustoissa pyöräilyä edistetään, Suomen koko pyörätieverkon kunto rapistuu hiljalleen.

Pyöräilyn sujuvoittamisessa tuntuu olevan menossa pieni buumi, sanoo toiminnanjohtaja Matti Hirvonen Pyöräilykuntien verkosto ry:stä.

– Parempia reittejä mietitään ja pyöräilyä halutaan lisätä. Varsinkin isoissa kaupungeissa osa pyöräteistä on jo hyvässä kunnossa.

Vaikka keskustoissa ja taajamissa pyöräilyä edistetään, Suomen koko pyörätieverkon kunto rapistuu hiljalleen. Ely-keskusten korjausrahat eivät kata rapautumista syrjäisemmillä pyöräteillä.

– Pyöräteiden keskimääräinen kunto on kyllä heikohko, Hirvonen sanoo.

Kaupunkien kunnianhimoisten pyörätiejärjestelyjen Hirvonen arvelee jatkuvan. Niitä voi vauhdittaa sekin, että sähköavusteiset polkupyörät ovat lyömässä läpi.

– Sähköpyöräilyn suosio on noussut valtavasti Keski-Euroopassa. Saksassa ja Hollannissa joka viides uusi pyörä on sähköavusteinen.

Kenties sähköpyörien suuri suosio alkaa Oulussa tai Joensuussa, jotka Hirvonen nimeää maamme johtaviksi pyöräilykaupungeiksi.

– Niitä seuraavat Jyväskylä sekä Turku. Toki myös muualla Suomessa pyöräilyn suosio kasvaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .