Kela-kyydeissä pahoja ongelmia Keski-Suomen reuna-alueilla – asiakkaat joutuneet turvautumaan muihin kulkuneuvoihin

Jos etukäteen tilattua taksia ei saa, voi käyttää muuta kyytiä terveydenhuollon palveluihin päästäkseen. Tällöin asiakas on oikeutettu saamaan korvauksen Kela-kyytejä välittävältä Pro-Keskukselta.

Kela-taksin vakioasiakas Tarja Tirkkonen oli tiistaiaamuna lähtenyt avustajansa Arja Aaltosen kanssa Leppälahdelta Kyllön terveysasemalle päivystyskäynnille.

Tiistaina aamupäivällä Kela-taksi tuli ajallaan, kun Aaltonen oli tilannut sen maanantai-iltana ennakkoon. Tirkkonen oli maanantaina joutunut odottamaan taksia puolitoista tuntia, minkä jälkeen luovutti ja otti tavallisen taksin terveysasemalle.

– Onhan tämä järkyttävää, jos vastedes joutuu odottamaan näin kauan. Maanantaina kello 18–19 oli edelleen jonoa tilauskeskuksessa, kertoi Aaltonen.

Tirkkonen alkoi heti terveysasemalle päästyään tilaamaan uutta taksia, eikä puolen tunnin jälkeen ollut päässyt jonosta eteenpäin.

– Nytkin taas tulee se sama ”olet jonossa pälä pälä”. Täytyy tosiaan toivoa, että tässä tulee pian muutos parempaan, Tirkkonen sanoi yrittäessään soittaa Pro-Keskukseen.

Aaltonen ja Tirkkonen päättivät lähteä linja-autolla kohti Leppälahtea, vaikka loput neljä kilometriä täytyykin mennä taksilla.

– Menee se päivä näinkin, Aaltonen tuhahti.

Kelan korvaamien taksimatkojen pääsuunnittelija Anne Giss sanoi tiistaina, että palveluntuottajilla on tämä viikko aikaa rakentaa sopimuksen mukainen tarjonta asiakkailleen.

– Pahoja ongelmia kyytijärjestelyissä on esimerkiksi Satakunnassa ja Pohjois-Savossa, Giss kertoi.

Jos taksin on tilannut ajoissa, mutta sitä ei saa, voi käyttää muuta kyytiä terveydenhuollon palveluihin päästäkseen. Tällöin asiakas on oikeutettu saamaan korvauksen Pro-Keskukselta.

– Kela neuvoo tilaamaan matkat viimeistään edeltävänä päivänä kello 14:ään mennessä. Jos asiakas ei saa kyytiä ja joutuu turvautumaan joko normitaksiin tai omaisen kyytiin, voi korvauksia hakea Pro-Keskukselta, Giss sanoi.

Kaikki palveluntarjoajille menevät reklamaatiot tulevat myös Kelan tietoon.

Keski-Suomen Taksiyrittäjät ry:n puheenjohtajan Juha Lehtosen mukaan yhteydenottoja on tullut.

– Tässä ensimmäisten päivien aikana ollaan kuulumisia vaihdettu muiden autoilijoiden kanssa. Parempaa tässä toivotaan, Lehtonen kertoi.

Lehtosen mukaan manuaalisuus hidastaa toimintaa, kun välityslaitteita ei ole vielä asennettu kaikkiin autoihin.

– On siinä omaakin vikaa, kun on niin myöhään allekirjoitettu sopimuksia. Asiakas on kuitenkin aina etusijalla, Lehtonen sanoi.

Pro-Keskuksen hallituksen jäsenen Jarmo Immosen mukaan alkuviikon ongelmat vähenevät nopeasti.

– Tiistaina kello 11:een mennessä olimme saaneet järjestettyä Keski-Suomessa kaikki muut paitsi neljä ennakkoon tilattua kyytiä, Immonen kertoi.

Päivän aikana tilattujen kyytien kanssa on edelleen ongelmia johtuen yhteensopivien laitteiden puutteesta. Kaluston asentaminen autoihin vie Immosen mukaan parhaissa tapauksissa vain 2–3 tuntia.

– Järjestelmässä ei näy niiden autojen sijainti, joilla ei laitteita vielä ole. Keskuksen puhelimet ruuhkautuvat, kun joudumme selvittelemään, missä autoilijat liikkuvat, Immonen selvensi.

Immonen toivoo asiakkailta joustavuutta sen ollessa mahdollista, sillä kiireelliset tapaukset menevät edelle.

– Tilauskeskuksen henkilökunta tekee kaikkensa toimivuuden eteen. Välitysjärjestelmä on myös toiminut ihanteellisesti keskuksen päässä, Immonen sanoi.

Immosen mukaan maakunnan luoteiskulma, kuten Kyyjärvi ja Kivijärvi ovat ongelma-alueita.

– Tarvittaessa voidaan neuvotella sopimus ja asettaa autoilijalle jokin houkutinkin, että sekin alue saataisiin hoidettua, Immonen kertoi.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .