Kela-kyydit menivät sekaisin – kuljetusjärjestäjä pyytää maanantain ongelmia anteeksi

Taksiliikenteen vapautuminen näkyi asiakkaille karulla tavalla maanantaina, kun kela-taksien välitysjärjestelmä ruuhkautui pahoin.

Maanantai oli monelle Kela-kyydin tarvitsijalle tuskallinen. Kotimaisen taksialan uudistumisen yhteydessä Kela-kyytien järjestämisvastuu siirtyi uusille har­tioille, ja muutos näkyi asiakkaille karulla tavalla.

Keski-Suomessa Kelan tukemista kuljetuksista vastaavan Pro-Keskus Oy:n kyytien välityskeskus ruuhkautui pahoin, ja moni joutui odottamaan taksikyytiä tuntikaupalla.

Pro-Keskuksen toimitusjohtaja Jari Tenhunen myönsi epäonnistumisen Keski-Suomen kyydeissä maanantaina. Ongelmia oli Keski-Suomen lisäksi ainakin Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa.

– Perusongelma on se, että autoissa ei ole riittävästi keskuksen kanssa yhteensopivia välityslaitteita. Autoille joudutaan välittämään kyytejä puhelimitse, mikä sitoo puhelinresurssejamme. Tämä näkyy ruuhkautumisena keskuksessa, Tenhunen selitti.

Tenhusen mukaan tilanne paranee päivä päivältä, kun autoihin saadaan lisää välityslaitteita. Ongelmiin ei kuitenkaan ole odotettavissa suurta helpotusta vielä tiistaina.

– Yritämme saada mahdollisimman monet tiistain kyydeistä autoille tiedoksi jo maanantain aikana, jotta saisimme ainakin aamun kulkemaan. Priorisoimme niitä kyytejä, joissa on kysymys hengenvaarallisista asioista.

Valmisteluaikataulu oli tiukka

Kotimainen taksiala koki sunnuntaina kaksi isoa uudistusta: Kela-kuljetusten järjestämisvastuu siirtyi uusille yhtiöille ja muu ala vapautui kilpailulle.

Kela-kuljetuksista vastaavat nyt Kansaneläkelaitoksen valitsemat kuljetusjärjestäjät. Keski-Suomessa, Pohjois-Savossa, Etelä-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Lapissa kilpailutuksen voitti kuopiolainen Pro-Keskus Oy.

Tenhusen mukaan Kela-kyytien ongelmat juontavat juurensa jo tarjouskilpailun aikatauluun.

– Kaksi ja puoli kuukautta sitten varmistui, että Pro-Keskus voitti kilpailutuksen. Silloin lähdimme tekemään tätä projektia, jonka kesto olisi normaalisti ehkä kuusi kuukautta.

Tenhunen kertoo ongelman kiteytyvän siihen, että autoilijasopimuksien tekeminen painottui kesäkuun loppuun, minkä jälkeen autoilijat ovat tilanneet välityslaitteet, joiden toimitusaika vaihtelee muutamista päivistä pariin viikkoon.

– Toivon, että perjantaihin mennessä tämä alkaisi helpottaa sitä mukaa, kun autoihin saadaan laitteet kiinni.

Pro-Keskuksen hallitukseen kuuluva Jarmo Immonen sanoo yhtiön olevan hyvin pahoillaan.

– Odotimme murrosvaiheeseen ongelmia, mutta emme näin pahoja.

Taustalla myös sisäinen riita

Kela-kyytien takkuilussa on kyse myös alan sisäisestä riidasta. Iso osa taksiautoilijoista ei halua liittyä Pro-Keskuksen leipiin, koska he eivät koe saavansa työstään asianmukaista korvausta. Seurauksena on autovaje, josta kärsivät kyydin tarvitsijat.

Immonen ei ole yhtiön saamasta kritiikistä huolissaan. Hän muistuttaa, että Kela-kyytien uudistuksella haettiin säästöjä ja että paluuta entiseen ei toistaiseksi ole.

Samoilla linjoilla on Kelan etuuspalveluiden vastaava suunnittelija Anne Giss.

– Tiedän, ettei palvelun taso vastannut vielä maanantaina kriteerejämme, hän aloittaa.

– Muistutan kuitenkin, että kyseessä oli vasta ensimmäinen muutoksen jälkeinen päivä. Pro-Keskus on luvannut korjata asian, ja odotamme heidän myös tekevän niin.

"Keskuksesta ei vastannut kukaan"

Keskisuomalaisen toimitukseen tuli maanantaina lukuisia yhteydenottoja Kela-taksien ongelmista.

Esimerkiksi jyväskyläläinen Unto Joutsen ei saanut taksia Jyväskylän keskustassa sijaitsevalle fysioterapeutin vastaanotolle.

– Odotin ja odotin. Keskuksesta ei vastannut kukaan, vaan luurista tuli ainoastaan ilmoitus siitä, ettei palvelu ole käytössä. Lauantaina ja sunnuntaina tilauksia pystyi vielä tekemään. Puoli tuntia jaksoin odottaa, ennen kuin velipoika tuli hakemaan minut.

Joutsen oli tilannut taksinsa etukäteen sunnuntaina. Paikalle se ei kuitenkaan saapunut, kun 1.7. voimaan tullut uudistus sekoitti taksiliikennettä.

– Samassa paikassa vastaanotolla käynyt nainen oli odottanut omaa taksiaan jo tunnin verran. Pyörätuolissa istuvana hänellä ei ollut muuta mahdollisuutta. Nainen oli tehnyt tilauksensa jo lauantaina. Hän jäi vielä odottamaan, kun itse pääsin lähtemään.

– Mietin vain muita tätä palvelua tarvitsevia. Jos samalla pienellä vastaanotolla on jo kaksi, Kyllössä ja muissa sairaaloissa heitä on varmasti vielä paljon enemmän. He odottivat varmaankin vielä pidempään.

Erään lukijavinkin mukaan myös Keski-Suomen keskussairaalassa asiakkaat odottivat Kela-kyytejä tuntikaupalla.

Hinnat hämmensivät

Sunnuntaina voimaan tullut uudistus hämmensi asiakkaita, kertoo Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

– Jotkut kuljettajat ovat kertoneet, että osa asiakkaista luulee, että taksilla ei voi ajaa, jos asiakas ei ole selvittänyt hintaa etukäteen, Pentikäinen harmittelee.

Hän korostikin, että kyytiin pääsee kuten ennen, ja yrityksen kuljettajat kertovat hinnoitteluperusteet.

Myös Oulun Aluetaksin toimitusjohtaja Ville-Veikko Pohjola huomasi, että asiakkaille heräsi paljon kysymyksiä.

– Asiakkaat kysyivät, uskaltaako taksin tilata ja miten varmistan, ettei minua esimerkiksi ryöstetä, Pohjola kertoo.

Vaikka taksit voivat uudistuksen jälkeen hinnoitella matkat vapaasti, on taksinkuljettajan kerrottava asiakkaalle hinta tai hinnoitteluperusteet. Taksimittari ei ole pakollinen, jos taksi käyttää kiinteää hinnoittelua. Sen sijaan taksista pitää löytyä mittari, jos hinnoittelu perustuu matkaan tai aikaan.

Uudistus vaikuttaa myös sopimusliikenteeseen. Pohjola kertoi, että jotkut asiakkaat ihmettelivät, miten he eivät voi tilata kyytiä miltä tahansa taksi­yhtiöltä. Nykyään kunnan kyytisopimukset tehdään tietyn liikennöitsijän kanssa.

Taksialan uudistuksen myötä taksinkuljettajaksi pääsee, kun suorittaa hyväksytysti taksinkuljettajan kokeen, ja täyttää muut vaatimukset. Taksinkuljettajan ajokokeeseen odotetaankin tällä viikolla noin sataa osallistujaa, kun aikaisemmin kokeessa on ollut viikossa noin 50 osallistujaa.

 Myös uu­sien taksilupien hakeminen lähti Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan vauhdilla käyntiin: virasto vastaanotti sunnuntaina ja maanantaina yhteensä noin 900 taksilupahakemusta.

Uusimmat

Kotimaa

Konneveden kirkkovaltuustossa tapahtui täydellinen muutos – Virtaset nousivat vaalivoittoon

Särkilammen maja Saarijärvellä aiotaan kunnostaa – kiinteistö tulee säätiöltä kaupungin omistukseen ja siirretään sitten yhdistykselle

Kyyjärven nuoret kävivät ahkerasti uurnilla – kirkkovaltuusto valittiin kolmen sopuvaalin jälkeen nyt äänestämällä

Kinnula vahvisti kärkipaikkaansa seurakuntavaalien aktiivisimpana koko maassa – Jyväskylä nousi isojen ykköseksi

Vikatikki Haapamäellä poltti rantasaunan maan tasalle

Saarijärven Säästökeskuksen yläkertaan suunnitellaan vuokrattavia majoitustiloja

Verkkoyhtiö tarvitsee lisää rahaa lyhentääkseen omistajakuntiensa takaamia lainoja

Jyväskylän kirkkovaltuuston nuorin haluaa pelastaa Huhtasuon kirkon

Kuusikymppinen mies kävi jälleen käsiksi alaikäiseen Jyväskylässä – taustalla useita tuomioita vastaavista rikoksista

Mansikkien ja mustikkien esi-isät saapuivat Suomeen Keski-Volgan aroilta ja Euroopan mantereelta

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.