Kelirikosta tulossa melko vaikea Keski-Suomessa, jossa otollisimmat olosuhteet

Kelirikon ensimmäiset merkit ovat jo näkyvissä monin paikoin Suomen teillä ja rataverkolla, kertoo Liikennevirasto.

Virasto ennustaa, että kelirikkotilanne on tänä keväänä vaikein etelärannikon lähellä sekä luoteisessa Lapissa. Myös Sisä-Suomessa kelirikosta on tulossa melko vaikea.

Suomessa on eniten kelirikolle alttiita teitä maan keskiosissa, missä maaperä ja maasto-olosuhteet ovat otollisia kelirikon syntymiselle. Keskisessä Suomessa on myös paljon sorateitä.

Liikenneviraston mukaan kelirikon vakavuus riippuu suurelta osin kevään säistä. Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset pitävät kurissa uhkaavan kelirikon.

– Raskaampia kuljetuksia suunniteltaessa kannattaa ajoittaa kuljetukset sellaisiin ajankohtiin, jolloin vuorokauden lämpötila on alimmillaan ja tien kantavuus suurimmillaan. Usein tämä tarkoittaa aikaista aamua, sanoo ylitarkastaja Otto Kärki Liikennevirastosta.

Kelirikon vuoksi painorajoituksia on asetettu vuosittain yleensä noin 600–2 000 kilometrille. Viime keväänä painorajoituksia oli noin 1 150 kilometrillä maanteitä ja loppusyksylläkin vielä lähes 100 kilometrillä.

 

Radoille enemmän rajoituksia

 

Liikennevirasto arvioi, että rautateille joudutaan asettamaan enemmän nopeusrajoituksia kuin viime vuonna. Routanopeusrajoituksien maksimimäärän ennakoidaan jäävän kuitenkin 40–70 kilometriin. Rataverkoston routaongelmat toistuvat vuosittain pääosin samoissa paikoissa.

Routimisesta aiheutuvat nopeusrajoitukset heijastuvat Liikenneviraston mukaan junaliikenteen täsmällisyyteen.

Vain viidennes saa valtiolta korvauksia hajotettuaan autoaan kuoppiin maantiellä: "Pelkkä tien huonokuntoisuus ei riitä"