Keski-Suomen liiton ehdotus mullistaisi junamatkustamisen – tavoitteena tunnin junat Jyväskylästä Tampereelle

Tunnissa junalla Jyväskylästä Tampereelle ja samoin tunnissa Tampereelta Helsinkiin, se on tavoitteena Keski-Suomen maakuntaliitolla. Liitto jätti tiistaina muiden Länsi-Suomen maakuntaliittojen kanssa yhteisen kannanoton junayhteyksien nopeuttamisesta.

Tampereelle pitää liittojen mukaan päästä tunnissa myös Porista ja Vaasasta. Nopeammilla yhteyksillä elinkeinoelämän kilpailukyky kohenee ja kansalaisten liikkuminen helpottuu ja nopeutuu. Se taas mahdollistaa työssäkäyntialueiden laajentumisen.

Elinkeinoelämän menestyminen vaatii liittojen mukaan tehokasta liikennejärjestelmää, ja raideliikenteen markkinaosuuden kasvu on tavoiteltavaa sekä liikennetalouden että ilmastotavoitteiden näkökulmasta. Rataverkko on pidettävä kunnossa ja sitä on jatkuvasti kehitettävä markkinoiden muuttuvia vaatimuksia vastaavaksi.

Henkilöjunaliikenteen nopeuttaminen ja häiriöherkkyyden minimointi taas antavat mahdollisuuden kasvattaa työvoiman liikkuvuutta. Keskeisiä ovat yhteydet pääkaupunkiseudulle.

Suomen asukkaista neljännes asuu Länsi-Suomessa. Länsi-Suomi on myös maan investointien ydinaluetta, jonka osuus koko maan bruttokansantuotteesta ja vientiliikevaihdosta on hyvin oleellinen. Alueen vienti painottuu metsä-, metalli-, teknologia-, energia- ja kemianteollisuuteen, missä kaikissa raideliikenteen osuus on merkittävä sekä raaka-aine- että tuotekuljetuksissa.

Alueen kasvava matkailu ja elämystalous sekä yliopistot, korkeakoulut ja muut oppilaitokset tarvitsevat nopeaa ja täsmällistä henkilöjunaliikennettä.

Läntisen Suomen maakunnat esittävät, että matkustusaikojen lyhentämiseksi käynnistetään Päärata Plus -hanke. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää lisäraiteiden rakentamista, liikenneturvallisuustoimenpiteitä ja paikoin ratageometrian parantamista.

Henkilöliikennettä nopeuttavat lisäraiteet kasvattavat merkittävästi ratakapasiteettia. Yhdessä ratapihojen parantamisen sekä joidenkin osuuksien akselipainojen noston avulla ne tuovat huomattavia hyötyjä tavaraliikenteelle. Hanke lisää kansallista kilpailukykyä ja hyvinvointia merkittävästi. Se pitää toteuttaa vaiheittain siten, että elinkeinoelämää ja kansalaisia eniten hyödyttävät järjestelyt priorisoidaan kiireellisimmiksi.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .