Suosio sen kuin kasvaa: Yhä Suomen brändituote numero 1?

Keskisuomalainen Sauna from Finland -brändi on ollut näyttävästi esillä Interbad 2012 -messuilla Stuttgartissa lokakuussa. Valtaisa suosio kertoo yhä suomalaisen saunan kiinnostavuudesta ulkomailla: esillä olivat niin kiukaat, hirsirakenteiset saunat kuin erilaiset palvelut saunajoogasta lähtien.

– Sauna from Finland tulee varmasti jatkossakin tekemään erilaisia yhteismarkkinointitoimenpiteitä, sillä yhteisen lipun alla toimiminen on sekä kustannustehokasta että antoisaa, Jyväskylän Seudun Matkailun markkinointijohtaja ja Sauna from Finlandin toiminnanjohtaja Ari Ålander sanoo.

Jykesin kehittämispäällikkö Matti Paatola arvelee, että suomalainen sauna voisi kahden vuoden päästä pidettävillä messuilla saada jo hyvinkin näkyvän aseman. Suomalaista saunaa ei välttämättä kuitenkaan koeta itsestään selvästi terveysvaikutteisena ja hyvää tekevänä paikkana ulkomailla kuten Suomessa.

– Osana suomalaisen saunan markkinointia ollaan myös käynnistämässä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää tutkimusta, jolla on tarkoitus vahvistaa ymmärrystä oikeasta saunomisesta, Paatola kertoo.

Kahden vuoden välein järjestettävässä kansainvälisessä tapahtumassa kylpylätekniikkaan, saunoihin ja uima-altaisiin kävi tutustumassa noin 16 000 ammattilaiskävijää viidestä kymmenestä eri maasta. Näytteilleasettajia oli 500.

Keskisuomalaista puu- ja rakennustuotealaa messuilla edustivat Jyväskylän seudun kehittämisyhtiön Jykes Oy:n luotsaama Kehittyvä asuminen -klusteri ja Sauna from Finland ry.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.