Keskisuomalainen tavoittaa jo yli 350 000 viikossa

Keskisuomalainen tavoittaa eri kanavissaan viikkotasolla yhteensä 352 000 lukijaa, kertoo Kansallinen Mediatutkimus (KMT). Torstaina julkaistun lehdistön kokonaistavoittavuutta kuvaavan tilaston perusteella Keskisuomalainen yltää maan seitsemänpäiväisten sanomalehtien joukossa neljänneksi.

Eniten lukijoita tavoittaa Helsingin Sanomat, jonka painetulla versiolla ja digisisällöillä on viikossa 2 042 000 lukijaa. Toiselle sijalle kokonaistavoittavuudessa yltää Aamulehti 474 000 lukijallaan. Kolmas on Turun Sanomat 371 000 lukijalla.

Median kokonaistavoittavuus kertoo painetun lehden ja sen digitaalisten versioiden viikon aikana tavoittamien lukijoiden määrän. Yksittäinen lukija on laskettu mukaan vain kerran.

"Verkkolehti saanut lisää lukijoita"

Kansallisen mediatutkimuksen mukaan painettu Keskisuomalainen ja sen digisisältö yhdessä tavoittivat viime vuonna viikoittain 99 000 lukijaa. Pelkkää paperilehteä luki viikkotasolla 38 000 ihmistä. Yksinomaan Keskisuomalaisen digitaalisilla sisällöillä taas oli 215 000 lukijaa.

Päätoimittaja Pekka Mervola on tyytyväinen lehden lukujen kehitykseen. Keskisuomalainen on kehittänyt verkkoaan viime vuosina muun muassa aloittamalla videojuttuja tuottavan KSML.tv:n.

– Tavoittavuus on noussut koko ajan, kun verkkolehti on saanut lisää lukijoita, Mervola kertoo.

Hän kuitenkin arvioi, että sijoituksessa näkyy myös lehden kannalta hyvä mittausjakso.

– Luvuissa näkyy nyt piikki, sillä mittausjaksolle sattui poikkeuksellisen korkeita kävijämääriä. Meillä oli uutisvoittoja ja kiinnostavia juttuja, jotka vetivät lukijoita. Jatkossa tavoittavuus varmasti vähän tasoittuu, Mervola arvioi.

KMT on julkaissut kokonaistavoittavuuksista tilastoa vuodesta 2009 alkaen, mutta mittausmenetelmän muutoksen vuoksi uusimpien lukujen vertailu edellisvuosiin ei ole mahdollista.

Painettu edelleen suosituin

Verkossa vetävät tutkimuksen mukaan edelleen vahvimmin iltapäivälehdet. Sekä Ilta-Sanomissa että Iltalehdessä vain niiden verkkoversioita lukeneiden osuus kaikista lukijoista on jo huomattavasti paperilehden lukijoita suurempi. Ilta-Sanomat tavoitti kaikissa kanavissaan viikkotasolla 2 450 000 lukijaa ja Iltalehti 2 194 000 lukijaa.

Median käytössä KMT:n tutkimuksessa näkyy etenkin älypuhelimen käytön kasvu.

– Jo 40 prosenttia suomalaisista seurasi lehtien sisältöjä matkapuhelimilla. Se on merkittävä asia, sanoo tutkimuksen tilaajan Media Audit Finland Oy:n toimitusjohtaja Kaija Sinko.

Painettu lehti on kuitenkin edelleen suosituin lukumuoto. Jotakin printtilehteä luki viikoittain 88 prosenttia vastaajista.

– Painettu lehti on edelleen tärkeä. Printissä Keskisuomalainen on kooste siitä mitä kotimaassa, maailmassa ja meidän maakunnassa tapahtuu, Mervola toteaa.

Sanomalehtien ja niiden digisisältöjen lukemista selvitetään tutkimuksessa puhelin- ja verkkokyselyin sekä TNS Gallup Oy:n omistaman TNS Metrix Paneelin avulla.

Paneeliin kuuluu noin 5 000 henkilöä. Puhelinkyselyyn vastasi reilut 24 000 yli 12-vuotiasta suomalaista ja verkkokyselyyn 8 754 suomalaista.