Keskisuomalaisella reilusti yli neljännesmiljoona lukijaa

Sanomalehti Keskisuomalainen tavoittaa 285 000 lukijaa. Luvussa on mukana sekä yhden painetun lehden numeron että sen eri sähköisiä versioita lukeneiden viikon yhteenlaskettu määrä.

285 000 lukijan määrällään Keskisuomalainen sijoittuu koko maassa viidenneksi niin sanotussa Kärkimedia-sarjassa. Kärkimedia on 34 suomalaisen sanomalehden yhteisesti omistama markkinointikanava ja yhteistyöorganisaatio

Lukijamäärä selviää uusimmasta Kansallisesta Mediatutkimuksesta (KMT), jonka on tehnyt MediaAuditFinland Oy.

Suurimpaan tavoitettavuuteen yltävät iltapäivälehdet Ilta-Sanomat (2,25 miljoonaa) ja Iltalehti (2,01 miljoonaa lukijaa)

Tutkimuksen mukaan painetulla sanomalehdellä on edelleen Suomessa vankka sija. Se on suosituin "käyttöliittymä" vaikkakin lehtiä voi nykyisin lukea niin puhelimen, tabletin kuin tietokoneen näytöltä.

80 prosenttia lukijoista hakee uutisensa, viihteensä ja hyötytietonsa painetusta sanomalehdestä. Tietokoneella lukeminen on seuraavaksi suosituinta (51 prosenttia). Uutta on, että matkapuhelimella lukevien määrä (46 prosenttia) lähenee koko ajan tietokoneen lukuja. Myös tabletilla lukevien määrä (28 prosenttia) kasvaa hiljalleen.

– Keskisuomalaisella on enemmän lukijoita kuin maakunnassa on asukkaita, toteaa tutkimuksen tuloksesta Keskisuomalaisen päätoimittaja Pekka Mervola.

Tuorein mediatutkimus huomioi ensimmäistä kertaa myös painetun lehden kanssa identtiset näköislehdet. Tämä uudistus tuo luotettavaa tietoa kustantajille ja mainostajille paljonko lisälukijoita painettu lehti mainoksineen saa digitaalisessa muodossa.

Tuloksesta selviää näet, että Suomen suurimpien sanomalehtien, mukaan luettuna Keskisuomalainen, näköislehdet lisäävät lukijoiden määrä keskimäärin koko maassa 4,7 prosenttia.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .