Keskisuomalaisten traumaattiset kriisit ja rikostilanteet nousivat rajusti mielenterveysseuran luvuissa

Kasvua asiakastilanteissa yli 50 prosenttia. Kokonaisuudessaan yhteydenotot kriisikeskus Mobileen kasvoivat lähes viidenneksen viime vuodesta.

Kriisikeskus Mobilessa oli vuoden 2016 aikana yhteydenottoja lähes 12 000. Yhteydenottojen määrä kasvoi yli 18 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna.

Traumaattisten kriisien osuus asiakastilanteista kasvoi 52 prosenttia ja rikoksiin liittyvät asiakastilanteet nousivat 54 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna.

Yhteydenotoissa osallisina oli yli 20 000 henkilöä kriisityössä. Asiakastilanteita kriisityössä oli 8 711, rikosuhripäivystystyössä 709 ja sosiaalietupäivystystyössä 667.

Yhteydenotoista suurin osa tuli asiakkailta itseltään – lisäksi yhteydenottoja tuli muun muassa asiakkaiden läheisiltä, hätäkeskuksesta, poliisista, pelastuslaitokselta, ensihoidosta sekä muilta eri toimijoilta sosiaali- ja terveydenhuollosta ja eri järjestöistä.

Yhteydenottojen taustalla ensisijaisina syinä asiakastilanteissa olivat:

  • elämän kriisit (2937 kpl mm. kriisiytynyt perhetilanne, erotilanne, sairaus),
  • traumaattiset kriisit (2028 mm. kuolema, läheisen itsemurha, onnettomuus),
  • mielenterveyteen liittyvät syyt (1788 kpl),
  • väkivaltaan (1143),
  • rikokseen (987),
  • lastensuojeluun (735) ja
  • päihteisiin ja riippuvuuksiin (321) liittyneet syyt.

Ensisijaiset yhteydenotot tapahtuivat pääosin puhelimitse (90,6 %). Suoraan Mobileen tuli 8,2 prosenttia asiakastilanteista. Asiakaskäyntejä Mobileen oli vuoden 2016 aikana yhteensä 1 479 kappaletta. Koti- ja laitoskäyntejä Mobilesta tehtiin 489 kappaletta.

Kriisikeskus Mobile on Jyväskylän seudun mielenterveysseura ry:n ylläpitämä kriisikeskus, joka on avoinna ympäri vuorokauden. Yhteyttä voivat ottaa traumaattisen tai elämän kriisin kohdannut avuntarvitsija, hänen läheisensä tai yhteistyötahot puhelinnumeroon 014 266 7150.

Mobilen tukiaseman johtaja selittää mielenterveysseuran lukujen voimakasta kasvua