Keskustan eduskuntaryhmä tukee Berneriä – "Taustat olisi pitänyt hoitaa paremmin"

Keskustan kansanedustajat haluavat pitää liikenneväylien yhtiöittämisen vaihtoehtona.

Keskustan eduskuntaryhmä luottaa yhä vahvasti liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriin (kesk.), selviää Uutissuomalaisen kyselystä. Ylivoimainen enemmistö puolueen kansanedustajista sanoo, ettei liikenneverkkoselvityksestä noussut kohu ole heikentänyt Bernerin mahdollisuuksia toimia ministerinä.

Uutissuomalainen tavoitti keskiviikkona keskustan 49 kansanedustajasta 38. Kun puolueen kuusi ministeriä jätettiin kyselyn ulkopuolelle, vastausprosentiksi saatiin lähes 90.

Tavoitetuista vain Markku Pakkanen arvioi kohun rapauttaneen Bernerin uskottavuutta. Viisi edustajaa ei halunnut arvioida Bernerin asemaa.

– Taustat olisi pitänyt hoitaa paremmin, Pakkanen sanoo ja kertoo antaneensa politiikan ulkopuolelta tulleelle ministerille matkan varrella erilaisia neuvoja.

Eduskunta palasi joululomaltaan keskiviikkona.

Viime torstaina vankan tukensa Bernerille antoi keskustan puoluehallitus. Keskustan ministerivalinnat siunaa lopulta 33 hengen puoluehallituksen ja eduskuntaryhmän yhteiskokous. Pieni osa puoluehallituksen jäsenistä on myös kansanedustajia.

"Pelisääntökeskustelu käytävä"

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen sanoo, että prosessit olisivat voineet mennä toisella tavalla, mutta hän korostaa, ettei kohu heikentänyt Bernerin edellytyksiä toimia ministerinä. Varapuheenjohtaja Markus Lohi vakuuttaa samaa, mutta sanoo, että hallituksessa on käytävä pelisääntökeskustelu.

Hannu Hoskonen kehuu monien tavoin Bernerin tekemää selvitystä ja muistuttaa, että jotain on pakko tehdä. Selvityksestä tiedottaminen olisi kuitenkin pitänyt hoitaa paremmin ja tehdä se selväksi, ettei kyseessä ole hallituksen esitys.

– Kokoomus ja perussuomalaiset käyttivät tilaisuutta hyväkseen, koska kuntavaalit ovat tulossa, sanoo Lasse Hautala.

Aila Paloniemi pitää kohua käsittämättömänä, sillä kyse ei ollut esityksestä vaan selvityksestä ja Berner teki työtä käskettynä. Hän kuitenkin arvioi, että prosessissa näkyi se, että Berner on tullut ministeriksi politiikan ulkopuolelta. Seppo Kääriäinen pitää luonnollisena, että selvityksen veti vastuullinen ministeri.

Yhtiöittäminen yhä vaihtoehtona

Selvä enemmistö kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, ettei liikenneväylien yhtiöittämistä tule sulkea pois, kun väylien rahoittamista pohditaan. He muistuttavat, että keskustan eduskuntavaaliohjelmassa esitettiin Infra Oy:n perustamista. Jotain on pakko tehdä, jotta väylien rapistuminen saadaan loppumaan.

– Se ei voi olla pois laskuista. Se olisi ollut yksi hyvä ratkaisu, sanoo Niilo Keränen.

Mikko Alatalon mukaan selvitys sisälsi paljon hyviä elementtejä, eikä hän sulje yhtiöittämistä pois laskuista. Hän kertoo ajaneensa lomalla verovapaalla autolla Keski-Euroopassa ja maksaneensa tietulleja.

– Jos siitä saadaan lisäarvoa, sitä on syytä harkita, mutta väylien yksityistämistä keskusta ei kannata, sanoo Antti Kaikkonen.

Eeva-Maria Maijala odottaa oppositiolta omia vaihtoehtoja ja sanoo, että yhtiöittäminen pitää olla mukana yhtenä vaihtoehtona.

Osa kansanedustajista suhtautuu yhtiömalliin kriittisesti. He myös arvioivat, että oppositiota on vaikea saada yhtiöittämisen taakse.

– En näe siinä mitään lisäarvoa. Se ei auta rahan hankkimisessa, sanoo Hoskonen.