Keskustelevat ajoneuvot -kokeiluun haetaan autoilijoita

Kokeilun tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta.

Vastaisuudessa kännykkä voi piipata varoitukseksi, jos autolla lähestyy jäistä mutkaa tai tiellä on nähty hirviä. Tien päältä tehtyjen havaintojen jakamista kokeillaan Keskustelevat ajoneuvot -hankkeessa, johon haetaan parhaillaan autoilijoita.

Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta. Siihen pyritään keräämällä ja jakamalla entistä tarkempaa reaaliaikaista tietoa. Autoilijoita autetaan ennakoimaan, mitä tiellä tapahtuu, ja huomioimaan sen ajotavoissaan.

– Ideana on, että saataisiin tietoa tosi nopeasti ja kohdistetusti sille tieosuudelle, mille kuljettaja on ajamassa, sanoo johtava asiantuntija Anna Schirokoff Liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista.

Hanke kestää vuoden, ja se toteutetaan valtatiellä 1 sekä Kehä I:llä ja III:lla. Kokeilun toteuttavat Liikennevirasto, Trafi sekä Here-yhtiö.

Testiin halutaan tuhat autoilijaa

Kokeiluun tavoitellaan yli tuhatta autoilijaa. Edellytyksenä on sim-kortillinen Android-älypuhelin tai -tabletti. Sovelluksella autoilija voi ilmoittaa liikennehäiriöistä ja vaaranpaikoista, kuten onnettomuuksista, tiellä olevista esteistä tai huonosta kelistä.

Sovellus myös vastaanottaa tietoa muiden havainnoista noin viiden kilometrin säteellä. Lisäksi käyttäjät saavat Liikenneviraston tieliikennekeskukselta tietoa muun muassa liikenteen sujuvuudesta.

– Viesti lähetetään nappia painamalla, ja se välittyy heti kaikille muille samaa pistettä lähestyville ajoneuvoille. Sama tieto välittyy myös liikennekeskukselle, kertoo projektipäällikkö Ilkka Kotilainen Liikennevirastosta.

Sovellus on suunniteltu niin, että kuljettaja voi käyttää sitä turvallisesti autossa. Esimerkiksi häiriöviestin lähettämiseen riittää kaksi painallusta. Paikkatieto välittyy automaattisesti.

Automaatio etenee

Liikenneturvallisuuden edistämisen ohella viranomaiset ovat kiinnostuneet ajoneuvojen välisestä tiedonvaihdosta, mitä myös automaatio tarvitsee tulevaisuudessa. Hankkeessa tutkitaan, sopiiko matkapuhelinverkko siihen tarkoitukseen.

Kotilainen kertoo, että Keski-Euroopassa vastaavia ratkaisuja on toteutettu lyhyellä kantamalla. Matkapuhelinverkon hyödyntäminen olisi kuitenkin kustannustehokkaampaa.

Kokeilun loputtua järjestelmän vaikutukset ja kaupalliset mahdollisuudet arvioidaan. Kotilainen korostaa, ettei tarkoitus ole tukea vain yhtä palveluntarjoajaa.

– Pitkällä tähtäimellä siinä tarjottaisiin useammalle kehittäjälle mahdollisuus tehdä uudenlaisia ratkaisuja, mutta niin, että kaikki saisivat käyttöönsä tämän saman tiedon. Se nopeuttaisi näiden palvelujen edistymistä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

Linnan juhlia seurattiin aiempaa enemmän verkossa – tv-lähetyksillä yhteensä kolme miljoonaa katsojaa

Keskustan varapuheenjohtaja kertoo, että hallitus on kipuillut alusta alkaen – "Vahvaa luottamusta ei ole pystytty rakentamaan"

Tuhannet yhdistävät lukion ja ulkomaat – Jyväskylässä opiskelijoita hemmotellaan maksuttomalla opintojaksolla eri puolilla Eurooppaa

Puhemies Vanhanen Ylen Ykkösaamussa: Keskustelu uusista vaaleista hallituskriisin yhteydessä ylitse kaiken suhteellisuuden

Eurojackpotin päävoitto pelattiin Janakkalassa

Suomalaisoperaattorit luottavat Huawein tekniikkaan – ”todisteita Huawein laitteisiin liittyvistä tietoturvariskeistä ei ole esitetty”

Ihminen jäi junan alle Jyväskylässä – rataliikenne Jyväskylän ja Jämsän välillä jatkuu

Yön uutiskooste: Puolueet vastaavat tänään Antti Rinteen kysymyksiin, itsenäisyyspäivän mielenosoitusten kiinniotetuista suurin osa päästetty vapaaksi, Ericssonille miljardisakot

Kirjailija Hannele Huovi vei Linnaan erikoisia terveisiä – "Etiketti on tärkeää, karhutkin sen tietävät"

Lindtmanille kolme, Marinille yksi ääni – keskisuomalaiset puoluevaltuutetut ovat valintansa tehneet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.