Ketjuveto voi pelastaa rekkakuskin hengen – FinnMetko: Suomen teillä kuolee vuosittain monta raskaan ajoneuvon kuljettajaa

Ketjuveto voi pelastaa raskaan ajoneuvon kuljettajan, kertoo Keski-Suomen pelastuslaitoksen vs. paloesimies Samu Kemppi. Hänen mukaansa Suomessa olisi kouluttauduttava paremmin myös raskaan liikenteen onnettomuuksiin.

– Koulutuksen puute on riski. Meillä Keski-Suomessa on erinomaiset varusteet pelastamiseen, mutta koulutusta pitäisi lisätä. Kaikkialla varustetilanne ei ole läheskään näin hyvä.

Tieliikenteessä kuolee Suomessa vuosittain useita raskaan ajoneuvon kuljettajia. Loukkaantuneita on tätäkin enemmän. Kemppi kiertää ympäri Suomea kouluttamassa, miten toimimalla yhä useampi saattaisi pelastua.

Ratkaisu saattaa olla ketjuveto. Monissa tilanteissa kuljettaja jää puristuksiin ja potilaan irrottaminen raskaasta ajoneuvosta vie selvästi enemmän aikaa kuin irrottaminen henkilöautosta.

– Ketjuveto nopeuttaa merkittävästi hoitoonpääsyä. Keski-Suomessa tekniikka käytettiin ensimmäisen kerran vuonna 2014, kun kaksi rekkaa törmäsivät toisiinsa Muuramessa. Silloin ketjuveto todennäköisesti pelasti toisen kuljettajan hengen, Kemppi kertoo.

Käytännössä onnettomuusajoneuvon nupin etuosaan kiinnitetään ketju ja paloauton vinssillä ohjaamon etuosaa vedetään niin, että potilaalle saadaan lisää tilaa. Tekniikka on nopeampi ja tehokkaampi kuin pitkään käytössä ollut leikkureiden ja levittimien käyttäminen.

Kemppi on erikoistunut raskaan kaluston pelastustehtäviin.

– Tulen suvusta, jossa on pitkä autopuolen perinne, olisin äidin puolelta suvun neljäs ja isän puolelta kolmas autoilija. Nuorena kouluttauduin alalle ja ehdin tehdä myös alan töitä, Lievestuoreella kasvanut Kemppi kertoo.

– Isälläni on yhä puuautoja ja minulla on ystävien kanssa maanrakennusalan yritys. Ratissa saatu kokemus auttaa myös pelastusalalla.

Rekkakuski voi tarvita apua, vaikka selviäisi onnettomuudesta fyysisesti ehjänä, muistuttaa Rahtarit ry:n puheenjohtaja Timo Kima.

– Kuljettaja ei saisi jäädä pelastustoimien jälkeen yksin penkalle istumaan. Hän tarvitsee tukea tilanteissa, joissa toiselle osapuolella on käynyt huonosti. Siksi olemme perustaneet raskaan liikenteen vertaistukipuhelimen yhdessä SKAL ry:n kanssa.

Puhelin päivystää vuorokauden ympäri numerossa 020 345 888.

Keski-Suomen pelastuslaitos järjestää yhteistyökumppaneidensa kanssa pelastusnäytöksiä tällä viikolla järjestettävässä FinnMETKO-raskaskonenäyttelyssä Jämsässä. Lauantaina päivällä messuilla esitellään nimenomaan ketjuvetoa.

Perjantaina messuilla kilpailtiin puunkuormauksen Suomen mestaruudesta: miesten sarjan voitti Pekka Villman Viitasaarelta ja naisten mestaruuden vei Jonna Matikainen Mäntyharjulta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .