Ketuttaako palata töihin? Se on ihan tervettä – joskus tympiminen voi kuitenkin olla merkki muutostarpeesta tai uupumuksesta, sanoo psykologi

Kannattaako lomalta laskeutua takaisin arkeen asteittain?

Pääsääntöisesti ei, Lääkärikeskus Aavan työterveyspsykologi, työnohjaaja Tuomas Lassinantti sanoo.

Lassinantin mielestä töiden alkuun ei kannata valmistautua eikä suunnitella paluuta loma-aikana, koska loma on tarkoitettu työstressistä palautumiseen ja psyykkiseen irtaantumiseen työstä.

– Toki voi olla myös niin, että loma-aika on jostain syystä psyykkisesti niin stressaava, että työhön palaaminen voi tuntua jopa helpottavalta. Silloin työhönpaluuta toki kannattaa pitää mielessä, hän lisää.

Myös riittävän pitkä ja onnistunut loma voi saada aikaan ajatuksen, että töihin on jo kiva palata.

Hieman yleisempää lienee kuitenkin se, että työhönpaluu herättää ilonkiljahdusten sijaan ankeita ajatuksia ja suoranaista ketutusta. Onko se normaalia?

– Tietenkin töihin palaaminen saa ketuttaa ja useimmiten se on myös täysin normaalia, Lassinantti lohduttaa.

Joskus ketutus voi kuitenkin olla merkki muutostarpeesta, joskus jopa työuupumuksesta. Ketutusta selittäviä asioita kannattaakin Lassinantin mielestä lähteä pohtimaan hieman tarkemmin.

– Mieti, mikä lomasta luopumisessa ärsyttää sinua eniten ja mikä taas tuntuu mukavalta. Entä millaisia konkreettisia asioita työhön palaamiseen liittyy?

Suositukset kesäloman pituudesta vaihtelevat kolmesta viiteen ja puoleen viikkoon.

Jokaisen on Lassinantin mielestä hyvä tunnustella, onko oma loma-aika ollut riittävä mielen ja kehon palautumiseen.

Ajatusten voi esimerkiksi antaa vapaasti vaeltaa uusissa mahdollisuuksissa. Jospa työhön palaamisen nostama harmitus kertookin siitä, että pitäisi etsiä uusi työpaikka?

– Uusien hommien miettiminen voi tuoda mieleen vaihtoehtoisia mahdollisuuksia, mutta usein saattaa kuitenkin käydä niin, että puntaroinnin jälkeen päätös pysyä samassa työssä vain vahvistuu.

Jos ketutus jatkuu työhönpaluun jälkeen päivästä toiseen ja on merkittävästi häiritsevää vielä viikon jälkeen, kannattaa ryhtyä toimeen.

– Ihan ensimmäiseksi kannattaa ottaa asia puheeksi oman esimiehen kanssa, Lassinantti neuvoo.

Joskus kyse todella on muusta kuin normaalista ja ohimenevästä töihinpaluuketutuksesta.

Jos kyse on työuupumuksesta, ovat merkit yleensä melko selkeästi havaittavat.

– Jos palatessasi töihin koet olevasi jatkuvasti väsynyt, jos asenteesi työtä ja työyhteisöä kohtaan on muuttunut välinpitämättömäksi ja vihamieliseksi tai jos koet, ettet enää ole pätevä työhösi, kärsit todennäköisesti jonkinasteisesta työuupumuksesta, Lassinantti selvittää.

Ellei kyse ole uupumuksesta, voi työn tökkimisen taustalla olla motivaatiopula. Sen tunnistamiseksi on kehitetty teorioita.

– Modernien työmotivaatio- ja stressiteorioiden mukaan työmotivaatio koostuu työn merkityksellisyyden kokemuksesta, omasta osaamisesta, autonomian tunteesta sekä yhteisöllisyydestä, Lassinantti luettelee.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .