Kevarikortin hinta putosi puoleen – Opettaja: "Liikenteeseen pääsee kuskeja vain muutaman tunnin koulutuksella"

Ajokorttilakia ja kuljettajantutkintoa koskevat muutokset tulivat voimaan heinäkuun alussa. Muutoksessa kevarikortin hinta putosi puoleen. Aiemmin 1000 euroa maksanut kortti irtoaa nyt 500–600 eurolla. Kevytmoottoripyörän eli kevarin sylinteritilavuus on yli 50 kuutiota ja korkeintaan 125 kuutiota. Kortin korottaminen isompiin pyöriin ei hinnaltaan juurikaan muutu.

CAP-Groupista aluepäällikkö Mikko Hytösen mukaan kevarikortin hintaa pudottivat vähentämiset pakollisesta ajotuntimääristä sekä ajokoulutuksen pienentäminen.

– Koko ajokorttikoulutuksen uudistuksen idea on, että laki ei kahlitse minimivaatimuksillaan. Näin autokoulu voi räätälöidä eli henkilökohtaistaa koulutusta oppilaan tarpeita vastaavaksi. Myös kuluttajalla jää enemmän valintamahdollisuuksia, kun opetuslupakäytäntökin on höllentynyt, sanoo Hytönen.

– Kääntöpuolena uudistuksessa on, että liikenteeseen pääsee kuskeja vain muutaman tunnin koulutuksella, toteaa opettaja Timo Hanhimäki Gradia liikenneopettajakoulutuksesta.

Ensimmäisen moottoripyöräkortin voi saada 4 tunnin teoriakoulutuksen ja 5 tunnin ajo-opetuksen kokonaisuudella. Ennen pyöräkorttiin ajettiin 9 ajotuntia ja teoriaa oli 12 tuntia. Nyt teoriaa on minimissään 4 tuntia ja ajotunteja 5. Kuljettajantutkinnon perusrakenne on ennallaan eli tulevan motoristin tulee läpäistä teoriakoe, pyörän käsittelykoe ja ajokoe. Hanhimäen mukaan käsittelykoe on niin vaativa, että pyörällä täytyy todella harjoitella.

– Kouluttajan työhön sisältyy muutoksessa myös lisää myyntityötä, kun hänen tarvittaessa tulee vakuuttaa oppilas lisätuntien tarpeellisuudesta, ennakoi Hanhimäki.

 

19-vuotias ajo-oppilas Atte Magga valmistautui ajokokeeseen Jyväskylässä keskiviikkona. Hän oli suorittanut kurssin Epic Autokoulussa, alla pärisi 500 kuutioinen enduropyörä, ja mies ennakoi aivan oikein kokeen onnistumisen.

– Minulla on mopotaustaa ja kyse on harrastuksesta. Saamaani koulutukseen olen tyytyväinen. Ajan enduropyörää varten kortin, ja hintaa tälle kertyy noin 600 euroa, laskeskelee Magga.

Jyväskylän Moottoriklubin jäsen ja pyörämatkojen järjestäjä Jarmo Nieminen toivoo, että kevarikortin halpeneminen toisi nuoret pojat taas pyörien päälle.

– Maailma tarvitsee nuoria motoristeja ja kevarikortin suorittajat isolla prosentilla korottavat kortit isompiin pyöriin. Suomessa ajetaan matkaa isoilla pyörillä. Omakin Yamaha on 1200 kuutioinen. Kun johdan seitsemän motoristin matkaa Vietnamin halki joulukuussa, niin allamme on sikäläiset 150 kuutioiset pyörät ja ajamme paljon taajamissa, kertoo Nieminen.

Hytönen ja Hanhimäki eivät usko muutoksen vaikuttavan merkittävästi korttien määriin.

– Moottoripyöräily on varttuneemman väen harrastus, jota toteutetaan kiinnostuksen pohjalta. Autokortti ajetaan tarpeeseen ja kevarikortti on myös jonkin verran tarvepohjainen, pohtii Hytönen.

Maggan näkemys on samassa linjassa. Kun nuoret ajavat autokortin, jää pyöräkortti ajamatta.

– Pojat ovat kyllä pyöristä kiinnostuneita, mutta heillä ei ole enää varaa pyöräkorttiin autokortin ajamisen jälkeen, toteaa Magga.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .