Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa: Blogimainoskin on mainos

Blogin mainoksen täytyy olla tunnistettavissa mainokseksi.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa, että kuluttajan täytyy pystyä tunnistamaan mainokset myös blogeissa.

Kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti. Tämä koskeen niin yritysten omia blogeja kuin ammatti- tai harrastajabloggaajan julkaisuja.

Harrastuksekseen bloggaavaa kuluttajansuojalainsäädäntö tai Journalistin ohjeet eivät tosin velvoita, mutta mainostava yritys on vastuussa lakien noudattamisesta. Mainostava yritys on vastuussa lainsäädännön noudattamisesta, siksi yritysten kannattaa ohjeistaa bloggaajia käytännöistä.

Bloggaajan, joka suosittelee yritykseltä saamiaan tuotteita tai palveluita, katsotaan markkinoivan yrityksen lukuun, vaikkei tällä olisi velvollisuutta siihen.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston esimerkkien mukaan blogimainontaa on muun muassa se, jos yritys maksaa bloggaajalle siitä, että tämä jakaa linkin heidän verkkosivuilleen tai, jos bloggaaja saa palkkion perustuen kyseisen linkin klikkauksiin tai linkin klikkauksen jälkeen tehtyihin ostoksiin.

Myös se lasketaan mainonnaksi, jos bloggaaja saa prosentuaalisia alennuksia ostaessaan tuotteita yritykseltä ja tämän jälkeen mainitsee kyseiset tuotteet julkaisuissaan.

Blogin mainoksen täytyy olla tunnistettavissa mainokseksi heti ensisilmäyksellä. Yhteistyösopimuksesta voi kertoa esimerkiksi tietyn julkaisun yhteydessä mainitsemalla, että julkaisu on "tehty yhteistyössä yrityksen / tuotteen X kanssa" tai "Sponsorina yritys / tuote X".

Myös tuotteen arvioinnin yhteydessä tulee kertoa, että tuote on saatu blogin kautta.

Jos blogeissa törmää piilomainontaa, kannattaa siitä antaa palautetta suoraan bloggaajalle tai tehdä ilmoitus kuluttaja-asiamiehelle.

Lähteet:

Kilpailu- ja kuluttajavirasto 1

Kilpailu- ja kuluttajavirasto 2

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.