Kirkkopuiston parkkiluolan rakentaminen lykkääntyy – aloittamaan päästään aikaisintaan ensi kesänä

P-Paraati -pysäköintilaitos tarvitsee rakennusluvan lisäksi kaksi poikkeamispäätöstä.

Jyväskylässä Kirkkopuiston reunaan ja Vapaudenkadun alle rakennettava P-Paraati -pysäköintilaitos on edennyt suunnitteluvaiheesta lupaprosessiin. Rakentamaan ei kuitenkaan päästä kuten aiemmin arvioitiin vielä maaliskuussa, vaan aikaisintaan tulevana kesänä, arvioi projektipäällikkö Ora Nuutinen Jyväskylän elinkeinoyksiköstä.

Viivästystä aiheuttaa lupaprosessi, jossa kaupunki joutuu vuokrauspäätöksestä tehdyn valituksen vuoksi valtuuttamaan Jyväs-Parkki Oy:n hakemaan P-Paraatin rakentamista tarkoittavia lupia. Valituksen vuokrasopimuksen juridiikasta teki entinen apulaiskaupunginjohtaja Ahti Vielma Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen marraskuun lopussa.

– Kaupungilla on kuitenkin pyrkimys saada vietyä hanketta eteen päin ja yhteistyötä myös kaupungin sisällä tehdään laajasti, kertoo Nuutinen.

Nuutinen muistuttaa, että hankkeeseen liittyvät toimijat, kuten Reimariin sijoittuva päivittäistavarakauppa, toimistotiloja vuokraavat yritykset ja talon tulevat asukkaat ovat riippuvaisia P-Paraatin toteutumisesta.

 

P-Paraati tarvitsee rakennusluvan lisäksi kaksi poikkeamispäätöstä, koska pysäköintilaitoksen sisään- ja ulosajoväylä sekä Reimari-kiinteistön huoltotunneli poikkeavat nykyisestä asemakaavasta katualueella. Sama koskee hallintokortteliin eli kaupungintalon ja teatteritalon väliin sijoittuvaa porrashuonetta. Poikkeamismenettely on asemakaavamuutosta kevyempi prosessi pienissä asemakaavamuutoksissa. Se myös ottaa aikansa ja vaatii lausuntokierroksensa, lausuntoihin vastaamisen, lautakuntakäsittelyn sekä kaupan päälle kuukauden odotuksen siihen pisteeseen, että päätös on lain voimainen.

Itse pysäköintilaitos ja sen kaksi muuta porrashuonetta sijoittuvat asemakaavan mukaiselle suunnittelualueelle Kirkkopuistoon, joten ne eivät tarvitse erillistä poikkeamispäätöstä.

Poikkeamispäätökset käsitellään kaupunkirakennelautakunnassa ja rakennuslupa rakennusvalvonnassa tämän kevään aikana. Jos valituksia tulee, ne viivyttävät laajasti keskustan muitakin hankkeita, kuten kauppatorin siirtämistä Asema-aukiolle. Toria ei päästä rakentamaan niin kauan, kuin paikallisliikenneterminaali on Vapaudenkadun ja Kilpisenkadun keskeneräisten rakennustyömaiden takia väistössä Asemakadulla.

Nuutinen kertoo, että sisään- ja ulosajoväylien siirtäminen pois Vapaudenkadulta on saanut taloyhtiöiltä ja asukkailta myönteistä palautetta. Myös liikenteen sujuvuus Vapaudenkadulla paranee vanhaan vaihtoehtoon verrattuna. P-Paraatin myötä Gummeruksenkatu katkeaa kaupungintalon kohdalta, jolloin liikenne kiertää viereisten katujen kautta. Juuri nyt Gummeruksenkatua rasittaa tavallista vilkkaampi liikenne, koska Kilpisenkatu on Reimarin rakennustyömaan takia väliaikaisesti poikki ja Ruusupuiston järjestelyt ovat vielä kesken. Hankkeiden valmistuttua Kilpisenkatu pysyy kaksisuuntaisena ja Vapaudenkadulla voi edelleen ajaa henkilöautolla kaupungintalon ohi.

Mikäli P-Paraatin rakentaminen päästään käynnistämään kesän alussa, se valmistuu syksyllä 2020.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .