Kivenlohkareen putoamispaikka tutkitaan tarkoin Jyväskylän Vesangassa –  junaradan viereisen kallion rakenne oli tiedossa

Kivenlohkareen putoaminen ei johda valtakunnallisiin toimiin.

Kivenlohkareen putoamispaikka Jyväskylän Vesangassa tutkitaan lähiaikoina tarkoin. Paikalle ollaan lähettämässä kaivinkonetta, jonka tehtävä on etsiä ja pudotella kallioseinämästä mahdollisesti irtoamassa olevia kiviä. Myös Liikenneviraston suunnittelijat ovat lähdössä tarkastamaan aluetta.

– Pyritään käymään paikan päällä jo tällä viikolla, sanoo kunnossapidon aluepäällikkö Veli-Matti Hirvonen Liikennevirastosta.

Kivenlohkare putosi sunnuntaina junaradalle kiskojen viereen lähellä Möykynmäen tunnelin suuaukkoa. Tarkkaa tietoa putoamisen syystä ei ole. Tunnelin ympäristö on kuitenkin tiedetty paikaksi, jossa tällainen on mahdollista.

– Kallio on tapahtumapaikalla lustoista. Se on myös kohta, jossa radalla on jäätymisongelmia. Näiden syiden vuoksi paikalla on 50 kilometrin tuntinopeusrajoitus, kertoo kunnossapidon aluepäällikkö Veli-Matti Hirvonen Liikennevirastosta.

Lustoisella kalliolla tarkoitetaan kerroksellista kalliota, joka on yhtenäistä kalliota alttiimpi lohkeamaan.

Laajemmille rataverkon tarkastuksille Vesangan tapaus ei kuitenkaan anna aihetta.

– Kivien putoaminen radalle on todella harvinaista. En muista viime vuosikymmeniltä kuin yhden vastaavan tapauksen Turun ja Helsingin väliseltä rantaradalta 1990-luvun alusta, Liikenneviraston tekninen johtaja Markku Nummelin sanoo.

Vesangassa kivi putosi raiteiden viereen kallionseinämästä. Kallioseinämän vieressä kulkevaa rataa on Suomen rataverkossa satoja kilometrejä, ja seinämien kuntoa pidetään säännöllisesti silmällä.

– Koko rataverkosto tarkastetaan kävellen joka kevät, ja siinä yhteydessä kiinnitetään huomio myös kallioseinämiin. Mikäli putoamisvaarassa olevia kiviä havaitaan, ne poistetaan hallitusti, Nummelin kertoo.

Mikäli kansalainen havaitsee kiven, joka uhkaa pudota junaradalle, on kiireellisessä tilanteessa syytä soittaa Hätäkeskukseen. Mikäli putoamisen uhka ei ole välitön, on oikea osoite rataosuuden kunnosta vastaava isännöitsijä. Keski-Suomen ratoja isännöi Ramboll.

Vesangassa onnettomuus sattui tunnelin suuaukon lähellä, mutta kiven putoamisella ei ollut varsinaista yhteyttä tunneliin tai sen rakenteisiin.

Tunneleissa kivien putoileminen esimerkiksi katosta on tehty mahdottomaksi. Esimerkiksi Möykynmäen tunnelin kattona on valettu kaariholvi, jonka päälle kalliosta mahdollisesti irtoavat kivet jäävät.

– Suurempi ongelma tunnelien suuaukoilla on jää. Sitä käydään talvisaikana säännöllisesti pudottelemassa, Nummelin kertoo.

Osassa tunneleista jääongelma on ratkaistu jatkamalla tunnelien suuaukkoja muutamalla metrillä ulospäin. Muun muassa Jyväskylä–Tampere-rataosuuden tunneleissa on tällaiset suojaukset.

Jyväskylä–Haapamäki-välin ainoa tunneli on Möykynmäki. Siellä suojausta ei ole.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .