Kokeneista it-osaajista on huutava pula – hieno toimisto ei enää riitä, joten yritykset houkuttelevat huippuja palkalla, merkityksellisellä työllä ja etätyömatkoilla aurinkorannoille

It-alalla kilpaillaan tällä hetkellä kuumeisesti hyvistä työntekijöistä, ja julkisuudessa on puhuttu tuhansien it-ammattilaisen puutteesta.

Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset ry:n (TIVIA) vuonna 2018 julkaistuun it-alan uratutkimukseen vastanneissa yrityksissä oli keskimäärin avoinna 2–5 työpaikkaa. Joka kymmenennessä vastanneessa yrityksessä avoinna oli yli 20 työpaikkaa.

– Erityisen kokeneista it-alan asiantuntijoista on pulaa joka paikassa. Nuoria varmasti löytyisi koulun penkiltä, mutta kaikilla yrityksillä ei välttämättä ole resursseja lähteä kouluttamaan heistä sellaista työvoimaa, jota he oikeasti tarvitsevat, it-alan ammattilaisia ja yrityksiä yhdistävän Talentedin operatiivinen johtaja Teemu Tiilikainen kertoo.

Jyväskyläläisen teknologiakonserni Protaconin digitaalisen liiketoiminnan henkilöstöjohtaja Jaakko Kasken mukaan tilanne on ollut sama jo muutaman vuoden ajan.

– Arviot osaajapulasta liikkuvat Suomen mittakaavassa tuhansissa eivätkä ole mielestäni mitenkään median luomia tai yliampuvia. Pienemmälle ja vähemmän tunnetulle yritykselle tämänhetkinen työvoimatilanne tekee kasvun käytännössä mahdottomaksi.

– Nuorta työvoimaa saamme hyvin toimipisteidemme paikallisista oppilaitoksista, mutta valmista kokemusta ja näkemystä on tarjolla heikommin.

Osaajapula on johtanut kovaan kilpailuun yritysten välillä, ja hyviä työntekijöitä houkutellaan kaikin keinoin.

Talentedin Tiilikainen jakaa yritysten toimet kahteen osaan: kilpailukykytekijöihin, joilla pääsee muiden rinnalle, ja kilpailuetutekijöihin, joilla erottuu joukosta.

– Kilpailukykytekijöiden täytyy olla kunnossa, jotta kukaan ylipäänsä haluaa harkita tätä työpaikkaa, hän selvittää.

Vielä pari vuotta sitten yritykset kilpailivat toinen toistaan hienommilla toimitiloilla. Tiilikaisen mukaan pleikkareilla ja artesaanioluilla varustetut toimistot alkavat nykyään olla enemmän normi kuin poikkeus.

– Jos yrityksellä ei ole hienoa toimistoa, täytyy olla jotain muuta huomattavasti paremmin.

Kilpailuetutekijät erottavat yrityksen massasta. Osa yrityksistä on Tiilikaisen mukaan alkanut tarjota esimerkiksi mahdollisuutta ulkomailla työskentelemiseen.

– Firmat ovat hankkineet esimerkiksi Airbnb:stä kokonaisen kämpän Bangkokista tai Kanarian saarilta. Ne saattavat tarjota mahdollisuutta lähteä talvella kuukaudeksi lämpimään nauttimaan auringosta, kun muiden firmojen työntekijät kärsivät loskasta, hän kertoo.

Myös palkalla kilpailu on Tiilikaisen mukaan lisääntynyt viime vuosina.

Protaconin Kaski toteaa, että myös työn merkityksellisyys on noussut esiin viime vuosina.

– Koska esimerkiksi osaavan ohjelmistosuunnittelijan ei tällä hetkellä tarvitse jännittää työpaikan löytymisen suhteen, etsitään sellaista työnantajaa, jonka tuotteilla tai asiakasprojekteilla on itselle merkitystä.

Protaconin digitaalisen liiketoiminnan yksikössä jokainen asiantuntija saa Kasken mukaan käyttää kymmenen työpäivää vuodessa itsensä kehittämiseen.

– Kuukauden ensimmäisenä perjantaina laitetaan projektit päivän ajaksi hyllylle ja kokoonnutaan tiimien kesken opiskelemaan ajankohtaisia ja kiinnostavia aiheita, Kaski avaa.

– Aikaa tälle järjestyy, koska olemme tehneet tätä jo vuosikymmenen ajan ja perjantain poissaolo projekteista huomioidaan jo työn ja aikataulujen suunnittelussa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .