Kollegoiden kuolemat loivat lentäjästä tutkijan – Jari Rinteen uusi kirja kertoo lentoturmiin johtaneista virheistä

Maaliskuun 27. päivänä 1977 kello 13.15 räjähti pommi Gran Canarian lentoasemalla. Kenttä suljettiin ja lennot ohjattiin viereiselle Teneriffan saarelle. Lopputuloksena oli maailman tuhoisin lento-onnettomuus.

Pahasti ruuhkautunut Los Rodeosin lentoasema oli sankan sumun peitossa, näkyvyyttä maksimissaan 300 metriä.

Lentoyhtiö KLM:n Boeing 747:lle oli annettu lupa siirtyä kiitoradan päähän, kun Pan Amin samanlainen kone oli ohjeistettu käyttämään kiitorataa siirtyäkseen rullaustielle.

KLM:n koneen päällikkö oli kiireinen, sillä työaika oli tulossa täyteen, jonka vuoksi lentoa Amsterdamiin ei olisi voitu lentää suunnitellusti. Kun kapteeni ilmoitti aloittavansa lentoonlähdön, lennonjohto yritti samanaikaisesti Pam Amin henkilöstön kanssa ottaa yhteyttä KLM:n koneeseen.

Päällekkäisten radiolähetysten takia kapteenia ei tavoitettu, kun radiosta kuului pelkkää särinää, joka kuuluu aina muulloinkin.

Kapteeni ei odottanut protokollan mukaista lähtölupaa, vaan tulkitsi siirtymisen kiitoradalle lähtöluvaksi. Koska koneella ei vielä ollut lentoonlähtölupaa, perämies oli jo kertaalleen laittanut lentoonlähtötehot pois päältä. Kapteenin päätösten uhmaaminen oli 1970-luvulla ennenkuulumattoman röyhkeää.

KLM:n Boeing lähti kiihdyttämään ja törmäsi kiitoradalla olleeseen Pan Amin Boeingiin.

– Itsekäs ratkaisu johti 583 ihmisen kuolemaan. Onneksi siitä opittiin paljon, sanoo lento-onnettomuustutkija Jari Rinne.

Ilmailun moniosaaja, majuri evp. Jari Rinne on muun muassa hävittäjälentäjä sekä lentokoneiden että helikoptereiden liikennelentäjä.

Rinne julkaisi toukokuussa teoksen Lento-onnettomuudet lentoturvallisuuden kehittäjinä (Ketterät Kirjat, 2018).

6 000 tuntia ilmassa, läheltä piti -tilanteet ja kollegoiden kuolemiin johtaneet onnettomuudet herättivät kiinnostuksen lentoturvallisuuden tutkimiseen.

Oma kuolema oli erittäin lähellä, kun Rinne kadettina lensi Kauhavan taivaalla. Käynnissä oli maamaaliammunta, joka oli lennetty jo useaan otteeseen.

– Ammuntasyöksyn jälkeen siipikone jostain syystä lähti vastoin ohjeita kaartamaan minua kohti. Maassa olleet olivat varmoja, että koneet törmäävät toisiinsa, Rinne muistelee.

Toinen lentäjä kuitenkin ehti huomata virheensä ja nopea reagointi todennäköisesti pelasti molempien hengen.

Rinne palveli 20 vuotta Ilmavoimissa, jonka jälkeen hän toimi liikennelentäjänä Jet Flitellä lentäen yli 80 eri maahan. Aivoverisuonen pullistuma ohjasi siihen, että hän päätti keskittyä kirjoittamisen ja musisointiin.

Teneriffan onnettomuus oli käännekohta lentoturvallisuuden kehittämisessä.

– Seitsemästä toiminnassa mukana olleista kuusi epäili, että kaikki ei ole kunnossa. Seitsemäs eli puolijumalan asemassa oleva kapteeni kuitenkin teki lentoonlähdön, Rinne kuvailee.

Kapteenin diktatorinen päätös tappoi lähes 600 ihmistä.

Kehitettiin Crew Resource Management, CRM, eli lentohenkilöstön hallintajärjestelmä, jolla säädellään koko liikennelentämisen kulttuuria ja toimintamenetelmiä maailmanlaajuisesti.

CRM asettaa kapteenin ja perämiehen tasavertaisiksi kollegoiksi ohjaamossa, jotka lentävät vuorotellen. Pilotti raportoi jatkuvasti tekemisistään vieressä olevalle kollegalle, jonka tärkein tehtävä on valvoa toisen lentämistä.

– Seurataan tarkasti etukäteen valmisteltua lentosuunnitelmaa. Kaikki päätökset ja poikkeamat siitä tarkistetaan kahteen kertaan kollegalta, Rinne kertoo.

Kesti useita vuosia, että lentoyhtiöt sisäistivät CRM:n ja siitä huolimatta edelleen tapahtuu onnettomuuksia, kun sen periaatteita ei noudateta.

Kirjassa käydään laajamittaisesti läpi viisi onnettomuutta, jotka ovat mullistaneet lentotoiminnan menetelmiä. Teneriffa 1977, Washington 1982, Dallas Fort Worth 1985, Cali 1995 ja Etelä-Atlantti 2009. Lisäksi tarkastellaan lyhyemmin useita muita onnettomuuksia.

Yritetään päästä lentäjän pään sisään, jotta ymmärrettäisiin miten ja miksi onnettomuus tapahtui.

– Lento-onnettomuudet ovat usein monen yhtäaikaisen tekijän lopputulos. Lento-onnettomuustutkinnan tärkein tavoite on selvittää syyt, jotta turmat voitaisiin tulevaisuudessa ehkäistä, Rinne tiivistää.

Lentopelko on erittäin yleinen fobia, kun arviolta joka kolmas lentomatkustaja siitä kärsii. Tilastojen mukaan yksittäisen ihmisen riski kuolla lento-onnettomuudessa on yksi neljästätoista miljoonasta. Todennäköisyyden osuessa omalle kohdalle pitäisi lentää päivittäin 38 000 vuoden ajan.

– Lentäminen on maailman turvallisin matkustuskeino, lento-onnettomuustutkija Jari Rinne vakuuttaa.

Pohtiessaan lento-onnettomuuksien merkitystä lentoturvallisuuden kehittymiselle Rinne huomauttaa teknologian kehittymisen merkitystä.

– Vaikka onnettomuuksista on opittu paljon, suurin osa lentämisen kehityksestä on tapahtunut hallitusti ja ilman dramatiikkaa, Rinne tiivistää.

Maailman turvallisin matkustuskeino

Liikennelennot ovat aina etukäteen erittäin tarkasti suunniteltuja. Rinteen mukaan lentämisessä kaikkein tärkeintä on riskien minimointi. Lentäminen suoritetaan aina tarkasti määriteltyjen toimintamenetelmien mukaan.

– Esimerkiksi Bruce Dickinsonin kerrotaan lopettaneen lentäminen, koska hän kyllästyi "kaavoihin". Mutta ne toistuvat "kaavat" ylläpitävät turvallisuutta, Rinne huomauttaa.

Hänen mukaan ilma-alusten ohjaaminen ei ole muuttunut juuri mitenkään vuosikymmenten aikana. Lentäjien työkuormaa helpottavat järjestelmät ovat lisääntyneet huomattavasti.

– Täytyy tapahtua 10–12 vaaran suuntaan ohjaavaa tekijää ennen kuin onnettomuus tapahtuu. Yksi oikea päätös todennäköisesti kumoaa edeltävät virheet, Rinne kertoo.

Pitääkö lentämistä pelätä? Lennon aikana puristetaan käsinojia, kuunnellaan koneen ääniä ja tarkastellaan lentohenkilökunnan ilmeitä. Pelkoa lääkitään joko rutiineilla, jotka vievät ajatukset pois pelosta tai sitten alkoholilla.

– Kaikki lentojärjestelmät toimivat usein virheettömästi. Jos vika ilmenee, esimerkiksi nopeusanturit jäätyvät, ammattimaiset pilotit osaavat ylläpitää turvallisuutta, Rinne sanoo.

Kuka?

Jari Rinne

Syntynyt Laukaassa 28.9.1955. Asuu nykyisin Kouvolassa.

Ilmailun moniosaaja, muun muassa lennonopettaja, hävittäjälentäjä ja lento-onnettomuustutkija.

6 000 lentotuntia 25:llä eri lentokoneella ja helikopterilla.

Julkaissut kirjat Kuningasten Kuningas (2007) ja Lentoupseeri - Kahta machia ja taisteluhelikoptereita (2010).

Sotilasarvoltaan majuri.

Rocking Rolling Living Loving Band -yhtyeen laulaja-lauluntekijä sekä rytmikitaristi.

Uusimmat

Kotimaa

Konneveden kirkkovaltuustossa tapahtui täydellinen muutos – Virtaset nousivat vaalivoittoon

Särkilammen maja Saarijärvellä aiotaan kunnostaa – kiinteistö tulee säätiöltä kaupungin omistukseen ja siirretään sitten yhdistykselle

Kyyjärven nuoret kävivät ahkerasti uurnilla – kirkkovaltuusto valittiin kolmen sopuvaalin jälkeen nyt äänestämällä

Kinnula vahvisti kärkipaikkaansa seurakuntavaalien aktiivisimpana koko maassa – Jyväskylä nousi isojen ykköseksi

Vikatikki Haapamäellä poltti rantasaunan maan tasalle

Saarijärven Säästökeskuksen yläkertaan suunnitellaan vuokrattavia majoitustiloja

Verkkoyhtiö tarvitsee lisää rahaa lyhentääkseen omistajakuntiensa takaamia lainoja

Jyväskylän kirkkovaltuuston nuorin haluaa pelastaa Huhtasuon kirkon

Kuusikymppinen mies kävi jälleen käsiksi alaikäiseen Jyväskylässä – taustalla useita tuomioita vastaavista rikoksista

Mansikkien ja mustikkien esi-isät saapuivat Suomeen Keski-Volgan aroilta ja Euroopan mantereelta

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.