Kolumni: Asuuko Keuruulla nimetön, yliluonnollinen paha?

Perjantai-iltana meni suunnilleen koko juustoleipä henkeen, kun Urheiluruudussa esitettiin Keuruu-juttu. Yleisradion urheilutoimitus oli jalkautunut selvittämään paikallisen jääkiekkoilmiön, KeuPa HT-joukkueen menestyksen, taustoja.

Tuli kuvaa keskustasta. Vähän toisenlaista kuvaa keskustasta. Taustalla soi musiikki.

Onpa hieno biisi. Jostain tuttu.

Jumankauta!

Se oli Twin Peaksin tunnusmelodia.

Aluksi yskitytti, sitten ihmetytti ja lopuksi nauratti. Siinähän siis hienovaraisesti yhdistettiin Keuruu Twin Peaksiin.

Vastaanottajasta riippuen tämä on kunnianosoitus tai sitten jotain ihan muuta.

En ole viettänyt Keuruulla niin pitkiä aikoja, että voisin tietää, onko Urheiluruudun herättämä mielleyhtymä reilu. Mutta olihan se hieman erityislaatuinen musiikkivalinta.

Twin Peaks oli David Lynchin ja Mark Frostin luoma televisiosarja 1990-luvun alusta. Siinä FBI-agentti selvittää nuoren naisen murhaa Twin Peaks -nimisessä kaupungissa. Sarja oli tyylillinen vallankumous ja nousi uudenlaisen tv-kerronnan suunnannäyttäjäksi. Surrealismi, unen ja toden sekoittuminen, kauhuelementit ja outo huumori yhdistyivät. Olennaisessa osassa oli salaperäinen, pahaenteinen tunnelma. Kaupungissa tuntui asuvan nimetön, yliluonnollinen paha.

Mutta kyllähän tämä olisi voinut huonomminkin mennä. Oltaisiin voitu kuulla ilmanaikuista puolijyräheviä, jota Urheiluruudussa muun muassa maalikoosteiden taustalla kovin tunnutaan rakastettavan. Usein ”tyylitajuisesti” kuvan nopeutuksilla ja hidastuksilla leikittelevien maalikoosteiden!

Tai jos oltaisiin haluttu alleviivata Keuruun maaseutumaisuutta vaikkapa loppuotteluvastustaja Turkuun verrattuna, oltaisiin musiikkina voitu kuulla Mikko Alatalon Maalaispoika oon.

KeuPa HT kohtaa tänään TuTon Turussa Mestiksen eli toiseksi ylimmän suomalaisen jääkiekkosarjan kuudennessa loppuottelussa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .