Kolumni: Ei ihme ettei paikallisliikenne houkuta

Tällä hetkellä tilanne on päässyt siihen, että opiskelijoiden ei kannata maksaa bussikortista nykyisiä hintoja, kirjoittaa Mikael Rauhansalo kolumnissaan.

Vuonna 2030 Jyväskylän seudun joukkoliikenne Linkki kuljettaa ihmisiä autonomisella linja-autoilla. Asiakas on ilmoittanut älykellollaan tai -puhelimellaan nousevansa kyytiin pysäkiltä, jonka Linkki2000-sovellus tunnistaa geopaikannuksen avulla. Seuraava oikean linjan bussi pysähtyy pysäkille, asiakas heilauttaa kättään oven viereiselle lukijalle.

Käden ihon alle asetettu mikrosiru toimii bussikorttina, ja asiakas nousee bussiin. Kuskiton, sähköllä hyrräävä linja-auto jatkaa matkaansa.

Autonomisella linja-autolla tarkoitetaan kuskittomia, itseohjautuvia robottibusseja. Suomessa tällaisia on kokeiltu ainakin Helsingissä ja Tampereella.

Suomi on loistava maa testata sekä kehittää robottibusseja sekä -autoja, sillä lainsäädäntömme sallii sen vahingossa. Tieliikennelaista nimittäin puuttuu ajoneuvon määritelmästä sana kuljettaja.

 

Jyväskylässä on yksi Suomen kalleimmista paikallisliikenteistä. Kausikortti on päivittäin kouluun kulkevalle opiskelijalle helpoin ja halvin vaihtoehto. Jyväskylässä yhden kuukauden kausikortti maksaa opiskelijalle 51 euroa, kun muissa isommissa opiskelijakaupungeissa vastaavan hinnat vaihtelevat välillä 29–42 euroa.

Parempaa paikallisliikennettä ei hinnalla ainakaan saa. Keskustaan ja keskustasta pois kyllä pääsee (paitsi yöllä), muutoin suoran yhteyden löytäminen osaa olla hankalaa. Unohtamatta tietenkään aikataulujen epävarmuutta; varsinkin talvisaikaan bussien saapuminen pysäkille ilmoitettuun aikaan on hyvin sattumanvaraista.

Useimmiten parin, muutaman minuutin myöhästyminen tuskin enempää vahinkoa aiheuttaa kuin kevyttä mielipahaa, mutta loppusyksystä sain eräänä iltana odottaa bussia yhteensä 45 minuuttia, eikä se koskaan saapunut. Kahden tunnin treeneistä on mielekästä käyttää puoli tuntia odotellen bussia, joka ei saavu.

 

Onhan totta, että tyhjät bussit korottavat lippujen hintoja. Tällä hetkellä tilanne on päässyt siihen, että opiskelijoiden ei kannata maksaa bussikortista nykyisiä hintoja. Korkeat hinnat, alkuiltaan vain kerran tunnissa menevät vuorot, yövuorojen puuttuminen sekä huonot reittivalinnat koostavat sekoituksen, joka ei miellytä. Vaihto-opiskelijoiden suusta usein kuulee valitusta paikallisliikenteen tasosta.

Toki pitää myös antaa kehuja uudesta digitaalisesta reittioppaasta, joka on loistava parannus vanhaan! Kehityksen suunta on selkeästi oikea, ja jos Jyväskylän tavoite on kaupunkina olla rohkeasti aikaansa edellä, ehkä kalliilla hinnoilla kustannamme kehitystä tekstini alussa kuvaavaan skenaarioon. Ehkä Jyväskylä on Suomessa ensimmäisinä toteuttamassa autonomisia linjoja normaaleihin aikatauluihinsa. Jos halutaan vähentää yksityisautoilua, on paikallisliikenteen oltava toimivaa ja houkuttelevaa.

Ja hei. Helsingissä Metropoliassa autonomisia busseja kehitetään opiskelijoiden avulla. Se, jos mikä on siistiä.

Kirjoittaja on Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.