Kolumni: Kaikki hinkuvat ulkomaille – matkustusohjelmien ylitarjonta johtuu media-alalaisten matkustushimosta

Mitä suomalainen televisiotuottaja tekee, kun löytää uuden suositun julkkiksen?

Lähettää hänet ulkomaille.

Oman matkustusohjelmansa ovat saaneet muun muassa Aku Hirvinemi, Alina Tomnikov, Antti Holma, Jethro Rostedt, Sara Sieppi ja viimeisimpänä ”Siikajoen kiroileva ranssu” Markus Kuotesaho. Huutokauppakeisarista on tehty ulkomaiden erikoisjaksoja, Ville Haapasalo on kiertänyt televisiossa koko maailman – ja nyt myös Suomen.

Osa matkustusohjelmista on aidosti hyviä: esimerkiksi Alina idässä ja valtaosa Haapasalon tuotannosta.

Mutta aika usein tuntuu siltä, että matkustaminen on päälleliimattu konsti saada sen hetken pop-naamalle lisää ruutuaikaa. Voin kuvitella keskustelun Ylen tuottajaportaassa:

– Hei nää Kuotesahon klipit vetää hyvin somessa. Tällä juhannuspätkälläkin on yli 380 000 näyttöä.

– Upeeta, mutta nyt Markus hukkuu Perjantaihin. Miten sitä ukkoa saataisiin nostettua vielä enemmän?

– Mä keksin! Lähetetään se hortoilemaan ulkomaille. Siitä tulee varmasti hyvää viihdettä.

Olen eri mieltä. Kuotesaho on terävimmillään romukauppansa pihalla Revonlahdella, matkailuohjelma Markus vs. maailma ei tuo esiin uusia puolia Markuksesta eikä hänen matkakohteistaan.

En silti usko matkustusohjelmien määrän olevan vähenemään päin. Kyse ei ole niinkään ohjelmien katsojista vaan niiden tekijöistä. Suomalainen media-alan ammattilainen haluaa päästä matkoille – vaikka se olisi sisällöllisesti aika köyhä idea.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .