Kolumni: Päivystyksen puhelintorjunta on tietoisesti otettu riski

Keski-Suomen keskussairaalan päivystysvastaanotossa ongelmana ovat luulotautiset turhanvalittajat, jotka lampsivat ovesta sisään vaatimaan sairaanhoitoa olemattomaan näppyynsä. Tämän takia kansalaisille heristetään puhelinluuria: soita aina ennen kuin tulet. Puhelintorjunnalla on onnistuttu viime vuosina vähentämään päivystykseen pyrkijöiden määrää, huraa.

Päivystyksen portinvartijoina toimivat kokeneet sairaanhoitajat, jotka puhelimessa näkevät turhuutesi. He ottavat vastaan 50 000 puhelua, he ovat todella kovassa paineessa, sen kuulee heti äänestä.

Päivystyksen ylilääkäri Johanna Tuukkanen kommentoi Keskisuomalaisessa (5.6.), että puhelinarvioinnissa toki voi tulla inhimillisiä virheitä, mutta tiedossa ei ole vakavia haittatapahtumia.

Hiljattain kuitenkin tapahtui tämmöinen haittatapahtuma, ehkä se ei ollut vakava tai ehkä se ei tullut tietoon.

Jyväskyläläinen nuori mies sai eräänä lauantaiaamuna ”akuutin vatsakivun”, jonka ”kesto oli yli kolme tuntia”, minkä lisäksi kipu oli ”voimakas ja voimistuva”. Sitaattien fraasit löytyivät tietysti, kun googlettaa oireitaan.

Aluksi nuorukainen ja läheiset ajattelivat, että se on varmaan mahatauti. Huono olo vain paheni, mutta mikään ei edennyt mistään päästä, kuten mahataudissa. Kipu yltyi, joten tuntien kuluttua nuori mies ylitti korkean kynnyksen ja soitti päivystykseen. Puhelusta ei tullut pitkä: mahatautia on liikkeellä, pysy kotona.

Tunnit kuluivat ja kipu säteili jo selän puolelle. Tähän mennessä googletusrinki oli saanut rajattua esille kaksi mahdollista diagnoosia. Apuna oli esimerkiksi suomalaisen lääkäriseura Duodecimin tarjoama kansantajuinen Terveyskirjasto. Sen lisäksi kaikissa lähteissä kehotettiin viipymättä hakeutumaan lääkärihoitoon, koska kipu ja olo vain pahenivat.

Mutta uusi soitto päivystykseen tuotti saman vastauksen: mahatautia on liikkeellä, pysy kotona.

Sunnuntaiaamuna, tuskaisen yön jälkeen aikuisen pojan isä otti yhteyttä päivystykseen: mahatautia liikkeellä, älkää tulko.

Tuli kolmas päivä, maanantaiaamu ja työpäivä. Isä vei pojan työterveyteen Mehiläiseen, sillä sairaustodistus nyt ainakin piti saada.

Nopea verikoe paljasti ankaran tulehduksen, joten vihdoin aukesivat keskussairaalan portit. Tosin sairaalassa piti ottaa uudet kokeet, kun tiedonsiirto yksityisen ja julkisen välillä ei onnistunut.

Toista viikkoa kestänyt sairaalahoito alkoi viiden litran nesteytyksellä, sillä viikonlopun aikana nuori mies ehti kunnolla kuivua. Sairaus oli vakava ja hengenvaarallinen.

Nuorukaisen vaiva selvisi googlettamalla ensimmäisenä päivänä, hoitoon hän pääsi kolmantena päivänä. Saatte sen itsekin selville googlettamalla pelkästään tässä kirjoituksessa kuvatuilla oireilla.

Jos itse olisin saanut samat oireet, olisin osannut myydä itseni päivystysvastaanotolle ensimmäisellä soitolla. Jälkiviisaus on pahinta sorttia, mutta kokemuksesta tiedän, että lääkäriin pääseminen julkisessa terveydenhuollossa vaatii nykyään äkäistä ämmää.

Tämä nuorukaisen tapaus oli jälleen sarjassa yksittäistapaus, tai itse asiassa kolme peräkkäistä yksittäistapausta. Hän sai lopulta hoitoa, jonka tuloksena hän parani.

Mutta systeemi, jonka tarkoitus on karsia kustannuksia, hyväksyy kuvatun kaltaiset virhearvioinnit tietoisesti. Siis sen, että silloin tällöin oikeasti sairas leimataan jo puhelimessa turhanvalittajaksi. Aikamoiset arpajaiset ja niihin osallistuvat kaikki, joilla ei häpyä marssia soittelematta sisään.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .