Kolumni: Puoli miljoonaa kadotettua silmäparia

Uutinen oli odotettu.

Toimittajatutut pääkaupunkiseudulta kertoivat keväällä, että Yle lopettaa Pressiklubin ”väsähtäneenä” ja ”aikansa eläneenä”. Uutena perjantai-illan ajankohtaisohjelmana syksyllä aloittaa Sannikka & Ukkola, jonka Yle sanoo ”vetoavan yleisöihin, joita perinteinen ajankohtaisohjelmien tyyli ei puhuttele”.

Uutinen oli huono.

Olen aina tykännyt Pressiklubista. Jaksot ovat epätasaisia, mutta formaatille on ollut selkeä tilaus. Parhaimmillaan Pressiklubi on hauskempi ja ärhäkämpi kuin A-studio, mutta älykkäämpi ja syvällisempi kuin talk show -ohjelmat.

Moni muu oli samaa mieltä. Esimerkiksi maaliskuussa Pressiklubi oli 453 000 katsojallaan television neljänneksi suosituin ajankohtaisohjelma.

Uutinen oli masentava.

Uudistuksia ei tietenkään pitäisi lytätä näkemättä lopputulosta. Lyttään silti.

Olen nähnyt niin monta Ylen ”rohkeaa uudistusta”, että minulla on hyvä arvaus siitä, mitä tuleman pitää. Sannikka & Ukkola yrittää vedota siihen katsojaryhmään, joka ei juuri seuraa ajankohtaisohjelmia: nuoriin. Se tehdään samalla tavalla kuin Yle Puheen uudistuksessa tai suuressa osassa Yle Kioskin sisältöä: aliarvioimalla nuoria.

Luvassa on tekorentoa kikattelua ja päälleliimattua haastamista. Somepöhinän kasvattamiseksi keskustelunaiheet, vieraat ja heille esitettävät kysymykset poimitaan sosiaalisesta mediasta.

Se voi houkutella joitakin uusia katsojia. Mutta miten käy Pressiklubin 453 000 aikuiskatsojalle?

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .