Kolumni: Sipilä tietää unissaankin, missä Kirri on

"Kyllä tärkeitä asioita kannattaa pitää esillä, vaikka välillä vaikuttaminen voi tuntua epätoivoiselta"

Keski-Suomessa monelta vaikuttajalta loppui usko siihen, pystyykö hallitus päättämään Nelostien Kirri–Tikkakoski-osuuden rahoituksesta.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) kertoi Keski-Suomen Yrittäjäjuhlassa viikko sitten vaikuttamisen olleen syksyllä niin voimakasta, että Kirri–Tikkakoskesta tuli nopeasti hänen kaikkein parhaiten tuntemansa tienpätkä Suomessa.

– Jos minut olisi herätetty vaikka keskellä yötä ja kysytty, mikä on maailman tärkein tiehanke, olisin osannut vastata että Kirri–Tikkakoski, Sipilä vitsaili puheessaan Yrittäjäjuhlan 1 200 kuulijalle.

Päättäjien pään sisään pääseminen kertoo hyvästä keskisuomalaisesta vaikuttamisesta. Kyllä tärkeitä asioita kannattaa pitää esillä, vaikka välillä vaikuttaminen voi tuntua epätoivoiselta.

Nykyisen vaarallisen tien korvaaminen turvallisemmalla väylällä ei tapahdu hetkessä. Uuden moottoritien Jyväskylän Kirristä Tikkakoskelle on määrä valmistua vuonna 2022.

Sitten muihin aiheisiin. Tuli kutsu ensi viikolla Jyväskylässä järjestettäville Ärräpäiville. Testasin muutamalta ihmiseltä, mitä tapahtuman nimestä tulee ensimmäisenä mieleen. Yleisin veikkaus oli puheterapeuttien tapaaminen, mutta vastauksissa ehdotettiin myös tilaisuutta, jossa lausutaan ärräpäitä.

Oikea vastaus on R-kioskien tapahtuma. Yli 600 R-kioskilaista ja 200 yhteistyökumppania kokoontuu Ärräpäiville.

Ärräläiset saattavat asioida Jyväskylässä mukavasti, mutta eivät nopeasti. Tapahtuma kestää tiistaista torstaihin.

Ohittaja ajoi ulos moottoritieltä torstaina Jyväskylän Keljonkankaalla. Iso auto pyörähti katolleen.

– Volvo pelasti hengen, kuljettaja sanoi Keskisuomaisen verkkolehdessä.

Lausumassa huomaa aikojen muutoksen. Ennen vastaavissa tilanteissa kiiteltiin suojelusenkeliä tai Taivaan Isää.

Tosin autojen turvavarusteet ovat voineet olla myös toisenlaisia kuin kalliissa nykyautoissa. 1990-luvun alussa hirvi hyppäsi samaiselle Ysitielle Muuramessa Humisevan Harjun kirjoittajan Lada 1200 L:n eteen.

Ladan jarrut pitivät niin hurjan pahaa ääntä, että hirvi päätti kääntyä takaisin metsään ennen kuin auto osui siihen. Laadukkaista neuvostoliittolaisista osista laadukkaana neuvostotyönä valmistetussa autossa oli siis ennakoiva turvavarustelu. Oli hyvä luottaa avaruudenvalloittajien kylmään järkeen.

Vanha automainos tuli mieleen, kun katselin kuvaa Jyväskylän Oravasaarentiellä ojaan kaatuneesta hiekka-autosta.

– Millä aura-auton kuljettaja menee töihin, kysyttiin Kupla-Volkkarin mainoksessa vuosikymmeniä sitten – ainakin tarinan mukaan. Omaa havaintoa tuosta mainoksesta ei minulla ole.

Lopuksi muutama tyhmä kysymys.

Jos ahtaajat menevät lakkoon, pakataanko laivojen lastit lakon aikana väljemmin?

Jos catwalkeilla esiintyvä aktiivimalli joutuu työttömäksi, joutuuko hän aktiivimallin kohteeksi tai uhriksi?

Jos presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella joku ehdokas saa yli 50 prosenttia äänistä, tekeekö hän niinistöt?