Kolumni: Sote-uudistukseen rauhanvälityksen välineitä?

Silmiini osui hiljakkoin Hesarin noin vuoden vanha artikkeli startup-yritys Inforglobesta. Se tuottaa matemaattisten analyysimenetelmien avulla helposti käytettäviä välineitä, joita muun muassa rauhanvälitystoimisto CMI on käyttänyt kriisien osapuolten yhteisen ymmärryksen kartoittamiseen ja lisäämiseen.

Välineiden avulla osapuolille on pystytty nopeasti ja selkeästi luomaan kuva siitä, mistä ollaan samaa mieltä ja mitkä ovat keskeiset erimielisyydet. Monimutkaiseksi ja sekavaksikin arvioitu tilanne onkin näyttäytynyt selkeämmältä ja osapuolille on syntynyt käsitys keskeisistä erimielisyyksistä ja siitä, mistä ollaan samaa mieltä.

Tämä tuli mieleeni kotimaista sote-keskustelua pohtiessani. Täälläkin voisi olla tarpeen jälleen kerran luoda helppo ja ymmärrettävä analyysi siitä, mistä nyt oikeastaan olikaan kyse. Mistä ollaan samaa ja mistä eri mieltä?

On jotenkin vaikea kuvitella, että kun uudistusta on tehty toista vuosikymmentä ja keskeiset asiat ovat olleet samojen poliitikkojen käsittelyssä moneen kertaan, palikat olisivat niin totaalisen levällään kuin julkisuudesta voi lukea. Jostakin syystä tällaista mielikuvaa halutaan kuitenkin luoda.

Uudistus on suuri ja siihen liittyy monia laajoja kokonaisuuksia. Edelleen siihen liittyy monia kysymysmerkkejä esimerkiksi kuntien näkökulmasta. Kuinka sote-kiinteistöjen kohtalo lopulta toteutuu käytännössä ja miten tukipalvelujen organisointi vaikuttaa kuntien tukipalveluihin erilaisissa kunnissa? Näin suuressa uudistuksessa moniin kysymyksiin vastaukset saadaan vasta vuosien kuluessa ja korjausliikkeitä joudutaan varmasti tekemään.

Poliitikot ovat jo vuosia toistelleet, miten tärkeää uudistus on saada nyt etenemään. Silti tuntuu, että suuret kokonaisuudet hukkuvat kiistelyyn yksityiskohdista ja asian käsittely saa erikoisia piirteitä, kun valiokunnasta vuodetaan toimittajille niinkin tärkeistä asioista kuin kaalin rouskutuksesta. Eduskunnan keskeinen työ, valiokuntatyö on harvoin, jos koskaan ollut julkisuudessa niin huonossa valossa kuin tämän prosessin aikana.

Miksi sitten uudistuksen eteneminen tuntuu niin takkuiselta?

Edellisten kunnallisvaalien alla oppositiojohtaja Antti Rinnekin oli sitä mieltä, että kun pakkoyhtiöittäminen poistetaan laista ja valinnanvapautta tarkastellaan uudelleen, alkaa uudistus kelvata.

Pakkoyhtiöittäminen on poistettu ja asiantuntijoidenkin kritisoima valinnanvapauden ulottaminen erikoissairaanhoitoon on poistunut. Tästä huolimatta uudistusta kritisoidaan myös Rinteen taholta entistä voimakkaammin.

Asiantuntijat ottivat jo maaliskuussa kantaa kritiikkiin. He totesivat sen jo vuosien varrelta tuttujen uhkakuvien toistamiseksi ja perustuvan osin vääriin näkemyksiin.

Uudistuksen loppuun saattamisen näkökulmasta vaalit ovat hankalan lähellä. Opposition on haettava tilanteesta kaikki mahdollinen hyöty, millä voidaan parantaa asetelmia eduskuntavaaleihin. Ja tuleehan myös maakuntavaalit, jos uudistus toteutuu.

Toisaalta myös hallituksen on saatava sulka hattuunsa ja pystyttävä osoittamaan toimintakykyä ja saavutuksia, joita esitellä, kun vaalitaisto kiihtyy.

On vaikea uskoa, että oppositio kaataisi sote- ja maakuntauudistuksen.

Lakeihin tehdään varmaan joitain muutoksia eduskuntakäsittelyssä, mutta uudistuksen kaataminen kokonaan olisi sama kuin ottaisi vapaaehtoisesti mustanpekan käteensä tulevalle vaalikaudelle.

Jos oppositiopuolueilla, erityisesti demareilla, on tavoitteena olla johtava hallituspuolue tulevalla vaalikaudella, olisi liian riskialtista kaataa uudistus ja lähteä valmistelemaan sitä uudestaan. Mistä siihen työhön saisi motivoituneet asiantuntijat ja poliittiset kumppanit?

Lähestyvien vaalien vuoksi uudistuksen ympärillä ulostulot ja julkisuus ovat vääristyneet. Todellisuudessa kansanedustajien keskuudessa ja valiokuntatyössä on paljon enemmän yhteistä ymmärrystä kuin ulospäin annetaan ymmärtää.

Jos ei poliitikoilla olisi vaalien vuoksi erityistä tarvetta hakea vastakkainasetteluja ja kärjistyksiä, voisi olla mielenkiintoista tehdä tilanteesta analyysiä vaikkapa Inforgloben rauhanvälitykseen soveltuvilla välineillä ja saada selkeä kuva siitä, mistä ollaan yhtä mieltä ja mistä eri mieltä.

Kirjoittaja on kunnanjohtaja, joka on tarkastellut maailmaa myös politiikassa ja yksityisellä sektorilla.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .