Kolumni: Telia tömisti tv-markkinoille – kuinka käy MTV:n?

Trendi, jossa teleoperaattorit tömistävät tv-markkinoille, rantautui vahvasti Suomeenkin viime viikolla, kun Telia osti Bonnier-konsernin tv-toiminnot. Suomessa se tarkoittaa MTV:n kanavia ja suoratoistopalveluja. Kauppa toki vaatii vielä EU:n kilpailuviranomaisen hyväksynnän, mutta tuskinpa tuo sentään peruuntuu.

Tilanne on mielenkiintoinen. MTV:n edellinen tilikausi oli 22 miljoonaa tappiollinen ja yhtiö on paarustanut pakkasen puolella jo pitkään. Mainosrahoitteinen lineaarinen televisio on vaikeuksissa ja suoratoistopalvelut päivän sana.

Telia on todennut, että tv-toiminta jatkuu entisellään ja uskottavasta uutistuotannosta pidetään huolta, mutta mikä on tulevaisuudennäkymä, jos kanavat edelleen tahkoavat tappiota samaan tahtiin? Laadukas uutistyö ei ole halpaa lystiä.

Urheiluoikeuksien näkökulmasta ollaan myös jännän äärellä. Telialla on jääkiekon SM-liigan tv-oikeudet seuraavat kuusi kautta ja Maikkarin salkusta löytyvät MM-jääkiekko, F1 sekä jalkapallon Mestarien liiga ja Eurooppa-liiga. Kun edesmennyt Urho-tv aikoinaan pihtisynnytettiin näyttämään SM-liigaa, syy oli se, että Canal+:n Suomen toiminnot tuolloin ostanut Maikkari pääsi kilpailuviranomaisen mielestä määräävään markkinasemaan. Sillä olisi ollut salkussaan liiga, NHL, F1 ja Valioliiga.

Elleivät linjaukset ole vallan häränpyllyä heittäneet vajaan kymmenen vuoden aikana, joutuu Telia-MTV-konglomeraatti luopumaan ainakin yhdestä isosta urheiluoikeudestaan.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .