Kolumni: Vakuutuksen otin, mutta sitten se oikea luukku hukkui

Astianpesukoneen korjaus ei ollut vakuutuksesta huolimatta helppo juttu, kertoo Pertti Perämäki kolumnissaan.

Tässä kännyköiden ti­heässä maassa törmään jatkuvasti kummallisuuksiin. Kasarivuosina ostimme huonon pyykinpesukoneen. Se levisi takuuaikana. Soitin lankapuhelimella liikkeeseen, ja korjaaja kävi aparaattia katsomassa.

Mies huokaisi raskaasti, purki kaupan ja vei roskan mennessään. Paluurahat sijoitimme uuteen koneeseen.

Nyt on toisin. Ostimme viime marraskuussa astiapesukoneen. Jo ostaessa valittelin, että aterimien kori on hennon oloinen. Myyjä myi ostokseen 60 euron viisivuotisen täysvakuutuksen. Periaate on, että jos tuona aikana jotain koneesta hajoaa, niin sehän vaihdetaan.

Löin siis vetoa, että kori ei kestä, ja silti teen kaikkeni, että se kestää. Tähän epäreiluun vetoon vakuutusbisnes nojaa. Tällä kertaa surukseni voitin. Kesäkuun 23. päivä koriin ilmestyi reikä.

Kori heiluen kiiruhdin kuin Punahilkka kodinkoneliikkeeseen. Nuori myyjäneito rypisti otsaa osaaottavasti, ja ulvahti hukan lailla, että heille kuuluu vain itse koneen korjaus, ei sen sisällä oleva irtaimisto. Hän totesi päätteeltä vakuutusasian, ja antoi huoltoliikkeen osoitteen.

Soitin kännyllä seuraavana aamuna liikkeeseen. Miellyttävä naisääni totesi, että he huoltavat koneen, mutta irtaimet laitteet eivät ole heillä. Ne löytyvät toisen liikkeen hyllyltä. Ei kun uusi soitto.

Jälleen ystävällinen naisääni vastasi. Kerroin takuusta ja vakuutuksesta. Nainen totesi, että näissä takuuasioissa kyseisen merkin maahantuoja palvelee. Hän antoi numeron Helsinkiin.

Minä ja kännykkä olimme jo aavistuksen lämmenneet.

Lämpö alkoi todella nousta, kun miesautomaatti kiitteli soitosta merkin maahantuojan palveluun, varoitti mahdollisesta äänittämisestä palvelun kohentamiseksi, ohjasi numeronäppäimellä valitsemaan oikean palvelun, vaati kaivamaan 12-lukuiset koneen sarjatunnukset esiin, jotta aikaa ei kulu turhaan puhelimessa niitä etsiessä, ja päätti uhkaukseen: Jos maahantuoja toteaa vaurion käyttäjän aiheuttamaksi, niin korjaaja perii maksun ja matkakulut!

Sitten luuri täyttyi hissimusiikista ja puolen minuutin välein toistuvasta ”palvelemme teitä mahdollisimman pian” -mantrasta. Saisivat äänittää omaksi opiksi tuon todella pitkäksi venähtävän odotusajan. Oppisivat, kuinka typeriltä kuulostavat. Koko soittokierroksen olin aasin hattu päässä maksajan paikalla, vaikka olin jo maksanut koneen sekä vakuutuksen!

Automaatin pelottelun jälkeen lopulta ystävällinen mies vastasi. Kysäisin, kuka arvioisi, onko vaurio asiakkaan aiheuttama. Hän vastasi, että heidän huoltomies.

Tilanne on sama, kun vakuutusyhtiön lääkäri ruhjoo telaketjuillaan terveyskeskuslääkärin lausunnon tapaamatta potilasta.

Vakuutuksesta kuultuaan mies sanoi, että sen myötä tämä asia muuttuu. Saan kyllä uuden korin, ja sen hoitaakin tamperelainen firma, ja hän luetteli sinne numeron.

Empaattinen mies ei välttynyt syvältä huokaukseltani, ja yllättäen paljasti, että voi myös hoitaa asian. Valitettavasti takuukuitista puuttuvat juuri nuo aikaa vievät numerosarjat. Ne löytyvät vain koneen luukusta! Voin kuulemma sähköpostilla lähettää ne hänelle, niin hän täydentää muuten jo sanelemani lomakkeen, ja lähettää sen Tampereelle.

Kiitin kohteliaasti, suljin puhelun ja laitoin kännykän jäähtymään pöydälle. Ulvoin hukassa olevan lailla. Punahilkkamaisesti koria heiluttanut mies oli muuttunut aika korisevaksi.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .