Kompensaatiot ja tekninen kehitys eivät riitä lentopäästöjen vähentämiseen

Lentoliikenteen arvioidaan kaksinkertaistuvan seuraavien 20 vuoden aikana, mutta tekninen kehitys ja päästökompensaatiot eivät riitä päästöjen vähentämiseen, arvioi Suomen ympäristökeskus Syke.

Syke on selvittänyt Sitran toimeksiannosta lentomatkustamisen päästöjä ja keinoja päästöjen vähentämiseksi.

Selvityksen perusteella lentoalan tekninen kehitys ja nykyiset kompensaatiomekanismit eivät ole riittäviä keinoja päästöjen vähentämiseksi. Kompensaatiomekanismeilla tarkoitetaan sitä, että päästöjä hyvitetään muissa paikoissa, kuten istuttamalla puita kehitysmaissa tai ostamalla päästöoikeuksia muilta.

Syken mukaan muutoksia tarvitaan kansainväliseen ja kansalliseen tukipolitiikkaan sekä verotukseen. Lisäksi vähäpäästöisiä vaihtoehtoisia polttoaineita pitäisi saada käyttöön nykyistä ripeämmin, luoda riittävän tiukat kriteerit päästökompensaatioille ja vähentää lentämisen tarvetta.

Lentoliikenteen kaksinkertaistuminen tarkoittaisi 8,2 miljardia lentomatkustajaa vuonna 2037. Toissa vuonna lentomatkustajia oli yli neljä miljardia.

Nopeinta kasvu on Intiassa ja Indonesiassa, joissa lentomatkustajien määrä yli kolminkertaistuu.

–  Länsimaissa lentämisestä on tullut halpuutensa takia arkipäiväinen tapa matkustaa. Lisäksi kehittyvien maiden elintason nousu lisää lentojen määrää, sanoo Syken erikoistutkija Johanna Niemistö tiedotteessa.

Tavoitteena lentoalan hiilineutraali kasvu

Syken tiedotteessa kerrotaan, että Euroopan talousalueen sisäiset lennot ovat kuuluneet päästökaupan piiriin vuodesta 2012 asti. Lisäksi maailman valtiot ovat sitoutuneet kansainvälisesti lentoalan hiilineutraaliin kasvuun vuoden 2020 jälkeen. Hiilineutraalius perustuu päästöjen kasvun kompensointiin päästöhyvitysjärjestelmä Corsian avulla.

–  Lentoalan hiilineutraalius on teoriassa mahdollista toteuttaa erilaisin päästövähennyshankkein ja ostamalla päästöoikeuksia, eli kompensaatioita muilta sektoreilta. Kompensaatioiden käytössä hyödynnetään muiden sektoreiden päästövähennyksiä, Syken Niemistö sanoo STT:lle.

Hänestä on kuitenkin epäselvää, kuinka luotettavia ja riittäviä kompensaatiot ovat ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Myös muiden sektoreiden pitäisi vähentää omia päästöjään, eivätkä menetelmät välttämättä riitä kaikkien sektoreiden päästöjen kompensointiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.