Kotimaisen tv-ohjelmiston suosio on Suomessa jarru Netflixin läpilyönnille, sanoo asiantuntija – televisiota töllötettiin 2 tuntia ja kolme varttia vuorokaudessa

Kotimaisten tv-ohjelmien ja elokuvien suosio Suomessa on jarru tilausvideopalvelu Netflixin saman mittaluokan menestykselle, johon se on yltänyt Yhdysvalloissa. Näin puntaroi kuluttajakäyttäytymistä yli sadassa maassa tutkivan Nielsenin tuotejohtaja Brian Fuhrer.

–  Nähdäkseni Netflix tavoittaa nyt Suomessa väkilukuun suhteutettuna noin puolet siitä katsojamäärästä, joka sillä on Yhdysvalloissa. Oleellista tässä on se, että joissakin maissa tv-katsojat haluavat nähdä runsaasti kotimaista sisältöä. Nähdäkseni Suomi on eräs näistä maista, toistuvasti täällä käynyt floridalainen Fuhrer sanoo.

Kansainvälisten ohjelmakirjastojen voittokululta Suomea suojaa pieni kielialue.

–  Netflix keskittyy laajan globaalin yleisön tavoittavaan sisältöön, ei pienen maan ja kielialueen ohjelmiin.

Suomen tv-alan Fuhrer arvioi lähivuosina jakautuvan selvemmin erilaisiin osiin, segmentoituvan.

–  Paikalliset toimijat pystyvät pitämään itsellään ison osan tv-markkinoista, koska niillä on omistuksessaan uniikkia ohjelmasisältöä.

Tilastopalvelu Statistan ennusteen mukaan Netflixin maksavien asiakkaiden määrä Suomessa on ensi vuonna runsaat 850  000, on Kauppalehti uutisoinut.

USA:ssa Netflixin näki useampi kuin valtameren

Englanninkielisissä maissa ohjelmakirjastot ja tilausvideopalvelut ovat vallanneet markkinat jopa yllättävän voimakkaasti, Fuhrer vertaa.

–  Yhdysvalloissa enemmän ihmisiä näki vuonna 2018 Netflixin kuin valtameren. Ohjelmakirjastot ovat nyt valtavirtaa. Enää ei ole kyse vain nuorista katsojista vaan kaikenlaisista ja -ikäisistä katsojista.

Osa voitonmarssia on Nielsenin tuotejohtajan mukaan ollut se, miten paljon tv:n perinteistä ohjelma- ja elokuvasisältöä on tarjolla Netflixissä.

–  Moni tietää Netflixin korkean profiilin uutuussarjoista, mutta hyvin suuri osa sen käytöstä koostuu vanhojen ohjelmien tai elokuvien katsomisesta.

Tämä on Fuhrerin mukaan myös yllättänyt filmi- ja tv-alan perinteiset suuryhtiöt, mutta vain tilapäisesti.

–  Tärkeä päätös jättifirmoille on nyt se, alkavatko ne rakentaa oman versionsa Netflixistä. Disney tekee sitä, CBS:llä sellainen jo on. Mielestäni tämä on nyt iso trendi, ja kaikki alalla seuraavat asiaa tiiviisti.

–  Ei siis ole sanottua, että Netflix pystyy hallitsemaan kaikkea, Fuhrer summaa.

Ei erotu Finnpanel-tuloksissa

Finnpanel julkisti tiistaina tv-mittaritutkimuksensa suomalaisten viime vuoden tv-katselusta. Netflixin katselu tv-ruudun kautta ei siitä käy ilmi.

–  Suomalainen katsoi tv-ruudun kautta keskimäärin 35 minuuttia vuorokaudessa sellaista ohjelmistoa, jota ei tunnistettu tv-kanavan ohjelmaksi. Siihen sisältyy esimerkiksi Youtuben ja Netflixin katselu, kertoi MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin.

Tv-kanavien ohjelmaa suomalaiset katsoivat kaksi tuntia 45 minuuttia vuorokaudessa, ilmenee Finnpanelin tuloksista.

–  Lukuun on koottu katselu viikon sisällä ohjelman suorasta lähetyksestä, siis sekä live- että catch up -katselu, Mecklin täydentää.

Tv-kanavien katseluajasta Yle keräsi keskimäärin 43,6, MTV 23,1 ja Nelonen Media 15,4 prosenttia per vuorokausi.

Seuratuin ohjelma oli TV1:n Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto, jota seurasi keskimäärin yli 2,4 miljoonaa kansalaista. Roppakaupalla katsojia sai myös TV1:n presidentinvaalien ensimmäisen kierroksen tulosilta – yli 1,4 miljoonaa katsojaa.

Televisiosisältöjen katselu netti-tv-palveluista kasvoi viime vuonna etenkin nuorten parissa. Onlinekatselu toi kuusi prosenttia lisää television katseluaikaan ja yli neljänneksen 15–24-vuotiaiden katseluaikaan.