Kouluissa hyödynnetään laiskasti tietotekniikkaa

Suomalaiskouluissa hyödynnettään laiskasti tietotekniikkaa. Tietotekniikan käyttämiseen opetuksessa vaikuttaa eniten rehtorin asenne ja kuinka hän johtajana kannustaa tietotekniikan käyttöön ja opettajien omien taitojen ylläpitoon.

Opettajien iällä ja sukupuolella ei ole suurta merkitystä tietotekniikan käyttöön opetuksessa. Pieni vähemmistö, jotka käyttävät aktiivisesti tietotekniikkaa, käyttävät sitä hyvin aktiivisesti ja verkostoituvat sen kautta tehokkaasti – jopa kansainvälisesti.

Tietokoneet ja verkkoyhteydet ovat kuitenkin suomalaiskouluissa hyvät. Resurssien suhteen Suomi sijoittuukin kansainvälisesti verraten viidenneksi.

Eniten tietotekniikkaa hyödynnetään Singaporessa ja Hongkongissa.

Tietotekniikan käyttämisessä matematiikan ja luonnontieteiden opetuksessa Suomi sijoittuu kymmenenneksi.

Tiedot käyvät ilmi tänään julkistetusta, 19 maata käsittäneessä kansainvälisestä tutkimuksesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.