Kuljetko sinäkin huoltamattomalla hissillä? Vaarallisten hissivikojen määrä huimassa kasvussa

Pienten lasten tapaturmat lisääntyivät. Käsi jää helposti puristuksiin hissin oveen.

Vaarallisten hissivikojen määrä on yli kaksinkertaistunut muutaman viime vuoden aikana. Kun vuonna 2010 vaarallisia vikoja havaittiin 129 kappaletta, oli luku vuonna 2013 jo 247. Vuonna 2016 vaarallisia hissivikoja kirjattiin 500 kappaletta. Tämän vuoden tilastoja ei vielä ole saatavilla.

Vaaralliset viat on todettu joka toinen vuosi tehtävissä määräaikaistarkastuksissa, vaikka ne lain mukaan estäisivät välittömästi hissin käytön vikojen korjaamiseen saakka.

– Kehityssuunta on huolestuttava. Nämä välittömän vaaran viat liittyvät usein hissin tarraimeen tai hälytysjärjestelmään, johtava asiantuntija Antti Savola Turvallisuus- ja kemikaalivirastosta (Tukes) sanoo.

Välittömän vaaran viat on katsottu niin vaarallisiksi, että hissin käyttö pitäisi kieltää ja viat korjata välittömästi. Suomessa on noin 60 000 hissiä, joilla tehdään vuosittain yli viisi miljardia matkaa.

"Huoltokäynneillä ei varmisteta toimintaa"

Antti Savola epäilee, ettei hissin huoltokäynneillä riittävästi varmisteta turvalaitteiden toimintaa. Huoltokäyntejä hisseihin tehdään hissistä riippuen 4–10 kertaa vuodessa, joten vikojen määrän ei pitäisi päätyä nykyisessä laajuudessa määräaikaistarkastuksiin.

Hissien lukumäärä ja tekniikka ei Savolan mukaan ole viime vuosina muuttunut niin olennaisesti, että se selittäisi vikaantumisten määrän kasvun.

– Kiristynyt kilpailu huoltosopimuksista saattaa aiheuttaa sen, ettei turvalaitteita testata huoltokäynneillä huolto-ohjelmien mukaisesti.

Savolan mukaan taloyhtiöissä pitäisi varmistaa, että huoltoyhtiöissä on riittävästi resursseja ja aikaa tehdä huoltokäynnit asianmukaisesti.

– Kilpailutuksen halvin ei tule aina halvimmaksi pidemmällä aikavälillä. Puutteellinen huolto voi johtaa kalliisiin korjauksiin. Hissin toimintakunnon ja turvallisuuden kannalta huolto on aivan olennaista.

Savolan mukaan nyt on sovittu, että määräaikaistarkastuksia tekevät tarkastuslaitokset ottavat pöytäkirjoissaan aiempaa voimakkaammin kantaa hissin teknisen vaatimustenmukaisuuden lisäksi myös huollon asianmukaisuuteen.

Huoltopäiväkirjaa kannattaisi lukea

Vastuu käytössä olevan hissin turvallisuudesta on hissin haltijalla eli esimerkiksi asunto-osakeyhtiössä hallituksen puheenjohtajalla ja isännöitsijällä.

– Taloyhtiöt tekevät sopimukset huoltoliikkeiden kanssa, mutta kannattaa olla selvillä siitä, toimiiko huoltoyhtiö riittävän huolellisesti ja onko sopimus ylipäätään riittävän kattava, lakimies Kaisu Terkki Kiinteistöliitosta sanoo.

Terkki ei usko, että taloyhtiöiden hallituksissa kovinkaan usein tarkastellaan hissin huoltopäiväkirjoja tai määräaikaistarkastusten pöytäkirjoja.

– Olen itse ollut kolme vuotta taloyhtiön hallituksessa, enkä ole kertaakaan nähnyt yhtään pöytäkirjaa. Kun ammattilainen tekee työn, sitä toivoo ja luottaa siihen, että viestiä tulee silloin, kun kaikki ei olekaan kunnossa.

Lasten hissitapaturmat lisääntyivät

Suomessa ei ole ollut kuolemaan johtaneita hissiturmia yli kymmeneen vuoteen ja tapaturmiakin sattuu melko vähän matkustusmääriin nähden. Hisseissä sattuvat tapaturmat liittyvät melko usein hissin oviin.

Sulkeutuvien ovien väliin voivat jäädä takin liepeet, repun nauhat tai lemmikin talutin ja hissin lähtiessä liikkeelle syntyy vaaratilanne. Myös se, ettei hissikorissa ole ovia, voi aiheuttaa tapaturmia.

– Viime aikoina ovat lisääntyneet tapaturmat, joissa pieni lapsi on pitänyt kättään hissin automaattista liukuovea vasten ja kun ovi on avautunut, käsi on kulkeutunut oven ja karmin väliseen rakoon ja joutunut puristuksiin, Savola sanoo.

Tukesin tilastojen mukaan vuonna 2010 vaarallisia vikoja havaittiin 129 kappaletta, vuonna 2011 niitä oli 185 ja vuonna 2012 jo 273 kappaletta. Vuonna 2014 vaarallisia vikoja havaittiin 321 kertaa. Vuonna 2015 havaittiin 518 vikaa ja vuonna 2016 vikoja oli 500.