Kuljetusala vaatii reilumpaa kilpailua urakoihin – parantaisi tienhoidon laatua

Urakkaeurot menevät valtakunnallisille toimijoille, koska ELY-keskusten kilpailutus on epäreilua, Kuljetuskeskusten Liitto katsoo.

Tienhoitourakoiden paremmin toteutettu kilpailuttaminen toisi euroja kohdealueelle, parantaisi yritysten taloutta ja tuottaisi parempaa laatua tienhoitoon, Kuljetuskeskusten Liitto sanoo.

ELY-keskusten tapa kilpailuttaa urakoita sivuuttaa paikalliset yrittäjät, joilla olisi riittävät resurssit tarjota vaadittuja palveluita, liitto katsoo.

Liiton mukaan tienhoitourakat määritellään niin suuriksi, että vain valtakunnalliset toimijat voivat käytännössä vastata niihin. Samoin urakoiden tekniset, laadulliset ja taloudelliset vaatimukset mitoitetaan sellaisiksi, etteivät työyhteenliittymätkään pysty niihin vastaamaan.

Tarjouspyynnöt pitäisi laatia syrjimättömiksi ja urakat pilkkoa sellaisiksi, jollaisiin pk-yrityksillä ja yhteenliittymillä olisi mahdollisuus vastata. Pääurakoitsijaksi tarjoutuvan valtakunnallisen urakoitsijan puolestaan pitäisi alihankkijaverkostonsa jo pääurakkaa tarjotessaan. Alihankkijoiden kilpailuttaminen urakan saamisen jälkeen painaa hintoja kestämättömälle tasolle, mikä heikentää tienhoidon laatua ja johtaa tienhoitotyön välttelyyn, Kuljetuskeskusten liitto katsoo.

Liiton mukaan nykyisiä käytäntöjä muuttamalla urakat voitaisiin saada kohdealueen yrityksille, kannustettaisiin uusia yrittäjiä alalle ja mahdollistettaisiin yritysten uudet investoinnit.

Kuljetuskeskusten liitto edustaa noin 4 000 suomalaista kuljetusyrittäjää.