Kuluttaja-asiamies vie Finnairin markkinaoikeuteen – syyttää matkustajien harhaanjohtamisesta peruttujen lentojen korvauksissa

Kuluttajien edunvalvojan mukaan Finnair epää vakiokorvauksen lentomatkustajilta esimerkiksi lentojen peruutusten yhteydessä, vaikka näillä olisi korvaukseen oikeus.

Kuluttaja-asiamies vie Finnairin markkinaoikeuteen kuluttajien oikeuksien rikkomisesta. Kuluttajien edunvalvojan mukaan Finnair epää vakiokorvauksen lentomatkustajilta esimerkiksi lentojen peruutusten yhteydessä, vaikka näillä olisi korvaukseen oikeus.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Finnair myös tarjoaa sovintoratkaisuna esimerkiksi lahjakortteja, joiden arvo alittaa vakiokorvauksen määrän ja samalla johtaa harhaan matkustajiaan näiden oikeuksista. Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta kieltämään Finnairilta lainvastaiseksi katsomansa toiminnan.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan asian saattamista markkinaoikeuteen edelsi pitkä neuvottelu Finnairin kanssa, jotta asia olisi saatu ratkaistua sovinnollisesti. Neuvotteluun osallistui myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

STT ei ole vielä tavoittanut Finnairia kommentoimaan asiaa.