Kuluttaja-lehden mustalla listalla kahdeksan lentoyhtiötä - myös Finnair

Lentoyhtiöillä ei aina ole haluja maksaa suositeltuja korvauksia ongelmatapauksissa.

Monet lentoyhtiöt niittävät kyseenalaista kunniaa siitä, etteivät ne maksa suositeltuja korvauksia ongelmatapauksissa. Yle uutisoi maanantaina ruotsalaislehden mustasta listasta, jossa on monia suomalaisillekin tuttuja halpalentoyhtiöitä, esimerkiksi Norwegian, Air Berlin ja Wizz Air. Matkailulehti Vagabond on koonnut listan yhdessä Ruotsin kuluttaja-aiheisen Råd & Rön -lehden kanssa.

Myös suomalainen Kuluttaja-lehti pitää mustaa listaa yrityksistä, joiden palveluja se suosittelee välttämään, koska ne eivät noudata kuluttajariitalautakunnan suosituksia. Yksi tällainen yritys on suomalainen Finnair, joka ei maksa suomalaisille asiakkaille korvauksia myöhästyneistä lennoista.

Kuluttaja-lehden mustalta listalta löytyy sekä halpalentoyhtiöitä että lomalentoyhtiöitä. Finnairin tapaukset listalla ovat vuosilta 2012 ja 2013.

Finnairin lisäksi muita lentoyhtiöitä Kuluttaja-lehden listalla ovat Monarch Airlines, Air Baltic Corporation, Wizz Air, Thomson Airways, Thomas Cook Airlines, Easy Jet.

EU-asetuksen mukana lentoyhtiön maksettavaksi voi tulla jopa 600 euron korvaus lennon myöhästymisestä, lennon perumisesta tai ylibuukkauksesta. EU-asetus koskettaa matkustajia, jotka matkustavat EU:n sisällä, lähtevät EU-valtiosta, sekä tapauksissa, joissa kyseessä on lento EU:n alueelta eurooppalaisella lentoyhtiöllä, joka on rekisteröity EU:ssa, Norjassa, Islannissa tai Sveitsissä.

Matkustaja voi hakea korvausta itse tai käyttää apuna siihen erikoistunutta yritystä. Tällaisia maailmanlaajuisia yrityksiä ovat esimerkiksi AirHelp ja peruutetutlennot.fi.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .