Aura-autokuskit kohtaavat tööttäilyä ja keskisormia - ohittelu ei kannata

Työnjohtaja Jani Sihvonen YIT Rakennus Oy:n infrapalveluista kertoo nukkuneensa edellisenä yönä noin kaksi tuntia. Säätiedotus lupasi sakeaa lumimyräkkää Keski-Suomeen aamuksi ja Sihvonen seurasi sään kehittymistä yön tunteina. Aura-autot olivat lähtövalmiina ja kuljettajilla työvuorot suunniteltuina.

– Seuraamme hyvin tarkkaan säätä niin satelliittikuvien kuin tutkakuvienkin avulla. Vaikka säätiedotus lupaisi täysin kirkasta ja pilvetöntä, emme voi luottaa täysin siihen, vaan juuri tutkakuvien ja tiesääasemien sekä kameroiden avulla näemme todellisen tilanteen, Sihvonen tarkentaa.

Osa työnjohdosta on Sihvosen mukaan myös saanut sään seurantaan koulutusta Forecan meteorologeilta.

YIT:n oma Panu-palvelukeskus Vantaalla on myös ajan tasalla koko maan YIT:n urakoita koskevassa tienhoidossa. Sieltä seurataan keliä koko maassa ja valvotaan alueurakoitsijoiden toimintaa sekä tarvittaessa hälytetään toimenpiteisiin.

Leveyttä riittää

Sivuaurallinen päätieaura-auto on uljas näky moottoriteillä ja isommilla valtateillä. Noin kymmenen vuotta on Suomen teitä puhdistettu näillä seitsemän–kahdeksan metriä leveillä aura-autoilla. Autossa on sekä etuaura että noin neljä metriä leveä sivuaura.

– Tämän päivän auraus on myös ekologista. Kun ennen vanhaan moottoriteitä saatettiin aurata kahdella autolla yhtä aikaa, nyt saadaan kerralla koko tie puhdistettua eli samalla aurauksella saadaan kaksi kaistaa puhtaaksi. Lisäksi kahden auton sijasta käytössä on yksi ja yhdet polttoaineen kulutukset, Sihvonen toteaa.

Moottoritiet ja niiden pientareet ovat myös leventyneet ja Ely-keskuksen laatuvaatimukset tiukentuneet. Isoilla kalustoilla saadaan riittävä tehokkuus.

Kilometrejä kertyy

Työnjohtaja seuraa tabletistaan aura-autojen toimintaa. Näillä pääteiden sivuaura-autoilla Jyväskylän alueen 1400:sta tiekilometristä hoidetaan noin 350–400 tiekilometriä kyseisellä kalustolla vuorokaudessa, pääteillä käytössä on kymmenkunta autoa. YIT:n lisäksi Suomessa/Keski-Suomessa teitä hoitaa myös esimerkiksi Destian aurauskalusto. Urakkasopimusten mukaisesti autot kiertävät omilla alueillaan, mutta Sihvonen toteaa, että välillä sopimusalueiden rajapinnoilla autetaan toinen toistaan tietoa jakamalla, jos lumimyräkkä yllättää aurauskaluston, molemmilla kun on yhteinen työnantaja, Ely-Keskus.

– Pyrimme aina ennakoimaan teiden tilanteet ja olemaan pois liikenteestä ruuhka-aikoina, jos se vain on kelillisesti mahdollista.

Aurausauton yksi kierros on  urakkasopimuksen mukainen pituudeltaan ja sitä ajetaan käytännössä koko päivä. Lumisateen määrästä riippuen käytössä on eri tiehoitoluokat, joilla on erilaiset kuntovaatimukset.

– Teille on määritetty maksimilumisyvyydet ja kitkavaatimukset, ja nämä ohjaavat osaltaan aurauksen määrää. Ensimmäisen hoitoluokan päätiellä kaksi senttiä lunta on aina lähtöraja ja yli neljän sentin lumisyvyyttä ei sallita normaalisateessa.

Vaaratilanteitakin tulee

Aurausauton kuljettaja on tottunut muun liikenteen reaktioihin työtään tehdessä. Keskisormen näyttäjät ja äänimerkin tööttääjät ovat valitettavia tapauksia, mutta niitäkin tulee vastaan. Välillä myös kuulee kommentteja, että ”koko matkalla ei näkynyt yhtään aura-autoa!”.

– Silloin on vain todettava, että aurausauto on todennäköisesti tulossa perässä, Sihvonen huomauttaa.

Muutenkin aura-autoon kannattaa suhtautua kunnioittavasti. Sihvonen itse toteaa, että hän ei ainakaan kiirehdi ohittamaan aura-autoa, sillä edessähän on puhdistamaton ja sohjoinen tie. Sen sijaan hän saattaa poiketa kahville vaikkapa 15 minuutiksi. Näin aurausauto on työnsä tehnyt, ja tie puhdas ja sileä.

Pahimpia tilanteita on syntynyt silloin kun aurausauto on siirtynyt ohituskaistalle auratakseen sen ja oikean ajokaistan sivuauralla. Tällöin esimerkiksi rampilta laskeva kaista on jäänyt tyhjäksi, ja joku on lähtenyt ohittamaan aura-autoa oikealta puolelta.

– Sehän on jo tieliikennelaissa kielletty. Erittäin vaarallinen tilanne, Sihvonen kertoo.

Uusimmat

Kotimaa

Tänään saa liputtaa lapsen oikeuksille

Syksyn ylioppilaskokeiden tulokset julki tänään

Mies kuoli ulosajossa Ylivieskassa, auto törmäsi katto edellä isoon kuusenrunkoon

Käräjillä kuullaan tänään Aarnion ex-alaista – syyttäjän mukaan miehen olisi pitänyt huolehtia tietolähteiden kirjaamisesta

Tulli epäilee virolaisen nuuskan salakuljetusorganisaation kuljettaneen Suomeen 5  000 kiloa nuuskaa

Konneveden kirkkovaltuustossa tapahtui täydellinen muutos – Virtaset nousivat vaalivoittoon

Särkilammen maja Saarijärvellä aiotaan kunnostaa – kiinteistö tulee säätiöltä kaupungin omistukseen ja siirretään sitten yhdistykselle

Kyyjärven nuoret kävivät ahkerasti uurnilla – kirkkovaltuusto valittiin kolmen sopuvaalin jälkeen nyt äänestämällä

Kinnula vahvisti kärkipaikkaansa seurakuntavaalien aktiivisimpana koko maassa – Jyväskylä nousi isojen ykköseksi

Vikatikki Haapamäellä poltti rantasaunan maan tasalle

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.