Kuopion turmabussia ajanut on 67-vuotias – kollegan mukaan kuljettajan terveys on ikää parempi mittari liikenteessä

Kuopiolaisen Jääskeläisen Auto Oy:n leivissä työskentelevä linja-autonkuljettaja Ari Karesvuo uskoo, että bussiturma johtui kuljettajan virheestä, jonka aiheuttivat inhimilliset tekijät.

– Kun kuulin, että jarrut ovat pettäneet, minulla nousi karvat pystyyn. Ei tästä petä jarrut koskaan. Se ei tule käytännössä kysymykseen, hän toteaa istuessaan bussissaan, joka on turmabussin kanssa suurin piirtein samankokoinen ja -rakenteinen.

Karesvuon mukaan onnettomuuteen on voinut johtaa monta syytä. Hän arvioi, että kuljettaja on saattanut käyttää moottoritieosuudella vakionopeudensäädintä, joka ei ole kytkeytynyt pois päältä.

– Se menee pois päältä jarrua painamalla. Olisiko hän sitten rampille tullessaan painanut vahingossa kaasua, sillä polkimet ovat todella lähekkäin. Silloin mennään. Takana on hirveä voima, joka työntää mahtavalla voimalla eteenpäin, hän toteaa ja korostaa ajatuksen olevan vain olettamus.

Muita mahdollisia syitä onnettomuuteen voivat olla väsymys tai sairauskohtaus.

Jos bussiturman syyksi todetaan inhimilliset syyt, Karesvuo uskoo keskustelun kääntyvän kuljetta­jien ikään. Hänen mielestään iäkkäät kuljettajat eivät kuitenkaan ole ongelma, päinvastoin.

– Kyllähän se on selvä, että toiminnot hidastuvat. Kokemus tuo toisaalta varmuutta. Jos on terve ihminen, niin iällä ei ole merkitystä.

Turmabussia ajaneen kuljettajan kanssa samanikäinen 67-vuotias Karesvuo on ollut Jääskeläisellä töissä kymmenen vuotta. Sitä ennen hän työskenteli 36 vuotta poliisina, josta 20 vuotta hän oli liikkuvassa poliisissa. Kilometrejä ratissa tuli jo ennen eläköitymistä poliisin virasta ja linja-autojen kanssa hän on ollut tekemisissä lapsuudesta saakka.

Karesvuo on puolivakituinen kuljettaja, joka ajaa tilausajoja lomasijaisuuksina tai jos kalenteriin ilmestyy nopea keikka, johon vakituinen kuski ei ehdi tarttua. Vuodessa keikkoja on keskimäärin kerran viikossa. Talossa on myös muita eläkeikäisiä, jotka ajavat tarpeen tullen.

Liikenneturvan toimitusjohtajan Anna-Liisa Tarvaisen mukaan ikä ei ole ajokykyä määrittävä tekijä. Vaikka esimerkiksi sairauskohtausten riski kasvaa iän myötä, yksilöllinen ajoterveys on merkittävämpää.

– Yhtä hyvin 55-vuotias voi olla terveydeltään samassa kunnossa kuin 70-vuotias, Tarvainen sanoo.

Iäkkäämmät kuskit eivät lähde liikkeelle kaikista vaikeampiin oloihin ja reitiksi valitaan itselle se mukavin ja helpoin. Vanhemmilta kuskeilta puuttuu myös näyttämisen halu.

– Pelkästään iän tuomat riskit ovat sellaisia, että kokenut ja harkintakykyinen kuljettaja pystyy ne kompensoimaan.

Raskaassa liikenteessä on ollut aikanaan 70 vuoden yläikäraja, mutta sellaista ei enää ole. Tarvaisen mukaan onnettomuustiedoista voi päätellä, että riskit lisääntyvät vasta 75 ikävuoden jälkeen.

Hän ei pidä 67 vuoden ikää selvästi onnettomuusriskiä lisäävänä tekijänä. Sen ikäiset ovat liikenteessä yleisiä varsinkin, kun elinikä pitenee ja ihmiset ovat terveempiä entistä vanhempina.

– B-korttilaisissa meillä on joukko yli satavuotiaita.

Onnettomuuksien ehkäisemiseksi Tarvainen peräänkuuluttaa riittävän hyväkuntoisia autoja, oikeaa tilannenopeutta ja ajokuntoista kuljettajaa. Matkustajien on myös hoidettava oma osuutensa kiinnittämällä turvavyöt.

Karesvuo korostaa valvonnan merkitystä. Varsinkin rekkapuolella ajajan lepoaikasäädöstä rikotaan paljon.

Linja-autoissa tapahtuu samaa, mutta monesti tauoista pidetään paremmin kiinni, koska matkustajat haluavat pysähtyä.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .