Kuusi vinkkiä vanhemmille – Näin voit parhaiten tukea nuoren onnistumista ylioppilaskirjoituksissa

1. Lukiolaisten kokema stressi ja koulu-uupumus on lisääntynyt. Vanhempien rooli nuorten jaksamisen tukemisessa on keskeinen, painottaa Helsingin yliopiston kasvatustieteen professori, Jyväskylän yliopiston dosentti Katariina Salmela-Aro.

Tärkeintä on positiivinen ja rakentava vuorovaikutus ja läsnäolo nuoren arjessa.

– Ole kiinnostunut ja kysele, miten nuorella menee. Ilmaise, että nuori on rakas huolimatta siitä, miten hän kirjoituksissa menestyy. Erityisesti takaiskujen hetkellä tuki kotoa on olennaista, sanoo Salmela-Aro.

2. Anna nuorelle omaa tilaa ja aikaa. Kirjoitukset liittyvät elämänvaiheeseen, jossa otetaan etäisyyttä vanhempiin ja itsenäistytään.

Kotoa on hyvä löytyä rauhallinen paikka, jossa nuori saa keskittyä lukemiseen. Jos nuori lukee keskittyneesti, anna lukurauha.

Jyväskyläläisen Lyseon lukion opinto-ohjaaja Liisa Lamminsivu-Riskun mukaan jos vanhempi koko ajan kysyy, oletko lukenut, nuori voi kokea tämän painostavana tai kokea, että häneen ei luoteta.

3. Ole valpas. Tunnista mahdolliset uupumisen merkit.

Unelle olisi hyvä varata kahdeksan tuntia vuorokaudessa ja liikunnalle tunti päivässä.

– Jos nuori pelkästään pänttää ja huolehtii kirjoituksista illat ja viikonloput, on syytä keskustella asiasta. Voi sanoa, että "olen huolestunut, miltä tämä sinusta itsestä tuntuu". Usein pelkkä asian puheeksi otto voi havahduttaa nuoren, sanoo Katariina Salmela-Aro.

Liisa Lamminsivu-Riskun mukaan hälytysmerkkejä ovat, jos nuori on epätavallisen väsynyt tai ärtyisä, kalpea, vetäytyy, ei syö tai ei nuku.

4. Tue nuorta tämän omien tavoitteiden asettelussa. Älä aseta liian kovia paineita tai vaatimuksia.

Katariina Salmela-Aron mukaan esimerkiksi Aasiassa on vanhempia, joiden tulosodotukset omaa lasta kohtaan ovat kovat ja lapsen menestymistä vahditaan jatkuvasti.

– Kun lapsen suoriutuminen koetaan tärkeänä koko perheen menestymiselle, ei keskiössä silloin ole lapsen hyvinvointi. Pelkään, että tämä on tulossa Suomeenkin. Jos tavoitteet tulevat pelkästään vanhempien vaatimuksista, nuoren sisäinen motivaatio voi heikentyä. Tämä voi johtaa luovuttamiseen, kyynistymiseen tai uupumiseen.

5. Jos nuorella ei ole omaa motivaatiota lukemiseen, keskustele nuoren kanssa siitä, mikä on kirjoitusten hyöty nuoren tulevan elämän kannalta.

Tue ja kannusta nuorta, kun hän tekee hommia edes vähän tai oppii jotain. Iloitse pienistäkin onnistumisista tai kysy, mitä nuori on oppinut tänään.

– Säilytä oma maltti tilanteissa. Poistu tilanteesta, jos on vaarana, että ylireagoit, sanoo Salmela-Aro.

6. Ulkoinen motivointi, kuten tietyn rahasumman lupaaminen nuorelle tietystä arvosanasta, voi toimia, jos nuorella ei ole opiskeluun sisäistä motivaatiota.

– Jos nuorella on oma vahva motivaatio, raha tai muu ulkoinen palkinto voi kääntyä helposti itseään vastaan. Ulkoinen palkinto on aina heikompi motivaation lähde kuin oma sisäinen tahto, Salmela-Aro huomauttaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .