Kyllästyttääkö kaivoon katsominen ja kukat tyynyn alla? Testaa näitä juhannustaikoja!

Kun on tarpeeksi monta kertaa kurkannut kaivoon tulevan siipan näkemisen toivossa tai poiminut seitsemän kukkaa tyynyn alle, ovat uudet juhannustaiat erittäin tervetulleita. Ulkoilujärjestö Suomen latu keräsi listaan hieman erilaisia juhannustaikoja.

Metsänhengen taikaseppele

Etsi yhdeksän eri lajia rauhoittamatonta kukkakasvia. Tunnista lajit, ja tee niistä kaunis seppele. Kokeile kuinka pitkään pystyt seisomaan yhdellä jalalla seppele toisen jalkapöydän ympärillä tasapainoillen. Jos laitat vielä seppeleen yöksi tyynyn alle, Metsänhenki tuo tasapainoa elämääsi.

Seppeleen heitto

Sovitaan heittopaikka, esimerkiksi piirtämällä jalalla viiva maahan. Valitaan maalit joko rajaamalla maalialueita tai pystyttämällä halkoja, joiden ympärille seppele yritetään heittää. Sovitaan kustakin maalista saatavat pistemäärät. Jokainen heittää vuorollaan vähintään kolme kertaa. Kolmen kierroksen jälkeen lasketaan yhteispisteet. Voittaja saa koko loppuvuodeksi taikavoimia ja runsaasti onnea.

Yöttömän yön parinetsintä

Muodostetaan kaivon ympärille kaksi piiriä: sisäpiiri ja ulkopiiri. Leikkijät ovat pareittain vastakkain piirissä, niin että toinen parista on sisäpiirissä ja toinen ulkopiirissä. Leikinjohtaja jää piirien ulkopuolelle.

Ulkopiiriläiset kulkevat myötäpäivään ja sisäpiiriläiset vastapäivään. Pelinjohtaja antaa merkin (huutamalla esimerkiksi kokko), jolloin parien pitää etsiä toisensa, ottaa käsistä kiinni ja mennä yhdessä kyykkyyn. Viimeisenä parinsa löytäneet putoavat pelistä. Peli jatkuu kunnes vain yksi pari on jäljellä. Vaihtakaa välillä pyörimissuuntaa, jotta ei mene pää pyörälle. Leikki toimii parhaiten isommalla porukalla. Voittaja voi kurkata leikin päätteeksi kaivoon, josta hän näkee tulevan leikkitoverinsa kasvot.

Sydänkäpygolf

Leikkijät valitsevat itselleen sopivan kokoisen kepin mailaksi ja mahdollisimman ison kävyn palloksi. Valitaan aloituspaikka ja maali johon kävyn pitää osua, esimerkiksi kivi. Jokainen lyö vuorollaan käpyään tavoitteenaan osua maaliin. Lyöntiä jatketaan joka kierroksella siitä, mihin oma käpy jäi edellisellä lyönnillä, kunnes käpy osuu maaliin. Vähiten lyöntejä käyttänyt voittaa. Kierroksen päätyttyä voi valita uuden aloituspaikan ja maalin. Jos voittajan lyöntimäärä on parillinen luku, saa hän kanssapelaajia halaamalla lisää rakkautta elämäänsä.

Kokkohippa

Hippa on niin sanottu "tulitikku". Kun hippa koskettaa toista leikkijää, muuttuu leikkijä kokoksi. Kokon voi sammuttaa tanssimalla sen ympäri yksin tai pareittain ja lausumalla samalla juhannustaikoja. Taiat voivat olla mitä tahansa hauskoja loruja. Leikin jälkeen voi kerääntyä oikean kokon ympärille tanssimaan, jolloin kokon liekeistä saattaa nähdä vilauksen tulevasta vuodesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.