Kyseenalaista tarvittaessa ja ajattele itse, niin opit

Ajatus opettajasta enemmänkin ohjaajana ja mentorina kuin ylhäältä käsin tietoa jakavana erehtymättömänä absoluuttisen tiedon haltijana oli thaimaalaisopettajista vallankumouksellinen, kertoo Päivi Arvonen.

Me suomalaiset haluaisimme ajatella, että maamme tunnetaan ja tiedetään maailmalla hyvin. Nokia lienee maailmanlaajuisesti tunnetuin suomalainen brändi, joskaan kaikkialla, missä Nokia tunnetaan, sitä ei osata yhdistää Suomeen. Marimekon printtikuosit menestyvät maailmalla, mutta läheskään kaikki Marimekko-tuotteita himoitsevat eivät tiedä kuo­sien olevan suomalaista suunnittelua.

Esimerkiksi Bangkokin yliopistokampuksilla näkee paljon Marimekon unikkokuosi-laukkuja ja Marimekkoa myydään Bangkokissa monissa maailman merkkituotteita myyvissä ostoskeskuksissa.

Marimekon suosio Thaimaassa perustuu kuitenkin lähinnä siihen, että se tunnetaan Japanista tulevana suosittuna brändinä.

Thaimaassa Suomi tunnetaan korkeatasoisen koulutuksen maana. Thaimaassa on ollut jo vuosien ajan kiinnostusta suomalaiseen koulutusjärjestelmään ja Suomen asiantuntemusta on kysytty mukaan myös Thaimaan opetussektorin ar-viointiin ja kehittämiseen.

Iso osa Thaimaan koulutusalan toimijoista tuntee Suomen ja tietää Suomen koulujärjestelmän hyvän maineen, sillä Suomi on ollut koulutusasioissa esillä niin maanlaajuisesti sanomalehdissä kuin televisiossakin.

Bangkokissa haastattelemani opettajat olivat erittäin kiinnostuneita Suomen koulujärjestelmästä. Haastattelun roolit olivat keikahtaa päälaelleen viimeistään siinä vaiheessa, kun kerroin haastattelemilleni opettajille olevani koulutukseltani aineenopettaja.

Opettajia kiinnosti erityisesti opettajan ja oppilaan suhde suomalaisissa luokkahuoneissa. Heistä ajatus opettajasta enemmänkin ohjaajana ja mentorina kuin ylhäältä käsin tietoa jakavana erehtymättömänä absoluuttisen tiedon haltijana oli vallankumouksellinen.

Jos oppiminen olisi tiedon siirtoa, luokkahuoneissa ei tarvittaisi opettajia. Opettajan tärkein tehtävä ei ole saada oppilaita muistamaan esimerkiksi historian vuosilukuja vaan ymmärtämään syys-seuraussuhteita ja suuria linjoja.

Opettajan kaikkien tärkein tehtävä on kuitenkin innostaa oppilas oppimaan. Sytyttää kipinä, joka leimahtaa liekiksi.

Kipinä ei kuitenkaan riitä, jos oppilaan ympäristö ei tue aktiivisuutta ja kyseenalaistamista, mikä on kaiken oppimisen ytimessä. Demokraattinen ympäristö, jossa on todellinen sanan- ja mielipiteen ilmaisun vapaus, luovat parhaat ympäristöt oppimiselle.

Thaimaassa on asiantuntijoiden mukaan voimakas tahtotila koulujärjestelmän kehittämiseen.

Uudistukset siirtyvät kuitenkin käytäntöön hitaasti ja asenteiden muuttumiseen tarvitaan yleensä vähintäänkin yksi sukupolvi.

Haastattelemani thaimaalaisopettajat myönsivät, että thaimaalaiskouluissa opiskelu on lähinnä opettajan kuuntelemista ja ulkolukua. Heitä sekä kiehtoi että hieman arvelutti ajatus aktiivisesti jopa opettajan ajattelua kyseenalaistavasta oppilaasta.

Thaimaalla on monia haasteita ratkottavanaan koulutussektorilla, mutta aina kun on tahtoa, syntyy lopulta myös tuloksia.

Kirjoittaja on Egyptissä ja muissa arabimaissa työskentelevä vapaa toimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.