Kysely: Suurin osa kaipaa henkilökohtaista palvelua vakuutuksensa valintaan

Tutkimuksen mukaan henkilökohtaisen palvelun arvostus kasvaa iän myötä.

Noin kolme neljästä kaipaa henkilökohtaista palvelua vakuutustarpeensa kartoitukseen. Tämä ilmenee Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimuksella teettämästä kyselytutkimuksesta.

– Tulos osoittaa sen, että oman vakuutustarpeen kattava ymmärtäminen edellyttää edelleen vakuutusammattilaisen apua, vaikka vakuutuksia on saatavilla verkossa. Verkkoasioinnin suosio kasvaa nuoremmissa ikäluokissa, mutta kaikkein nuorimmille vakuuttaminen on niin uusi asia, että apua tarvitaan, sanoo Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turvan toimitusjohtaja Minna Metsälä tiedotteessa.

Tutkimuksen mukaan henkilökohtaisen palvelun arvostus kasvaa iän myötä: yli 65-vuotiaista 84 prosenttia asioi mieluummin henkilökohtaisesti palveltuina.

Tutkimukseen vastanneista reilusti yli puolet käytti mielellään henkilökohtaista palvelua henki-, henkilö- ja kotivakuutusten hakemiseen ja valintaan. Kuitenkin 25–34-vuotiaista hieman yli puolet hoitaa kotivakuutuksen mieluiten itsepalveluna.

Itsepalvelua käytettiin mieluiten autovakuutuksissa ja -rekisteröinneissä sekä korvaushakemuksissa. Nämä yli puolet vastaajista halusivat täyttää itsenäisesti.

Tutkimukseen vastasi yli 2 200 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista tämän vuoden helmikuussa.