Lähdössä lumitöihin? Katso selkäystävälliset vinkit

Talvisin lumityöt voivat olla hyötyliikuntaa parhaimmillaan. Suomen Selkäliitto kuitenkin muistuttaa vinkeistä, joilla hyötyliikunta ei muutu selälle epäterveelliseksi.

1) Tekniikka

– Lumen työntäminen on lapioimista selkäystävällisempi vaihtoehto. Lapioidessa selkä kiertyy, kun taas lunta työnnettäessä esimerkiksi lumikolalla selkä on suorana eteenpäin. Kolatessa kannattaa pitää keskivartalo napakkana ja hyödyntää jalkojen lihasvoimaa, vinkkaa selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto Selkäliitosta antaa tiedotteessa esimerkin.

2) Venyttele

Ennen aamuisia lumitöitä kannattaa verrytellä. Selän välilevyt ovat yön jäljiltä pulleana ja loukkaantumisriski on suurempi, jos lumenluonti alkaa lämmittelemättä.

3) Lihaskunto

Hyväkuntoisista vartalon lihaksista on hyötyä myös lumitöissä. Mitä huonompi lihaskunto, sitä suurempi on riski satuttaa selkä myös lumenluonnissa. Myös hengityksen tasainen ja vapaa kulkeminen on tärkeää.

4) Välineet

Lumitöihin on hyvä varautua kengillä, joissa on liukastumisen estävä pohja. Myös lumilapion varren pituuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Sopivan mittainen lumilapio on sellainen, joka yltää työntekijää kainaloon.