Lasse Henriksson, 20, joutui laserhäirinnän kohteeksi lentäessään Jyväskylän yllä – "Osoittelija saattaa vaarantaa usean ihmisen hengen"

Lentäjiä häiritään laserosoittimilla vaarallisesti kymmeniä kertoja vuodessa.

Jyväskyläläinen harrastelentäjä Lasse Henriksson, 20, oli sunnuntain ja maanantain välisenä yönä noin kilometrin korkeudessa Jyväsjärven yllä, kun hänen silmissään välähti vihreä valo.

– Käänsin katseeni vasemmalle ja huomasin, että Kangasvuoren suunnasta tuli lasersäde. Valokeila näkyi maasta asti, ilmeisesti kostea ilma tehosti sen näkymistä, Henriksson kertoo.

Henriksson oli tapauksen sattuessa yölennolla kaverinsa kanssa Keski-Suomen Ilmailijat ry:n käytössä olevalla yksityisomisteisella Cessna 152 -pienkoneella.

Osoittelu oli hänen mukaansa selvästi tarkoituksellista. Hän teki asiasta ilmoituksen lennonjohtoon ja lähti kaartamaan osoittelijaa kohti, jotta tämä ei pääsisi osoittamaan häntä silmiin.

– Samalla oli ajatuksena nähdä sijainti tarkemmin, mutta katuvalot olivat jo sammuneet, joten se ei ollut helppoa.

Kun Henriksson oli koneineen valonlähteen päällä, osoittelu loppui. Henriksson päätti, että yölento oli tällä kertaa tässä, ja palasi Tikkakoskelle.

Poliisipartio kävi tutkimassa aluetta, mutta epäiltyä osoittelijaa ei löydetty. Asiaa tutkitaan rikosnimikkeellä lentoliikenteen häirintä, johon syyllistynyt voidaan tuomita sakkoihin tai enintään kuuden kuukauden vankeuteen.

Nuori lentäjä selvisi tilanteesta säikähdyksellä, mutta pahemminkin olisi voinut käydä. Yölentämisessä pyritään minimoimaan ohjaamon valonlähteet, joten Henrikssonilla oli tapauksen sattuessa ohjaamossa päällä vain himmeä punainen valo, joka ei vaikuta hämäränäköön.

– Jos tulee hetkellinen sokaistuminen, on mahdollista menettää asentotaju. Osoittelija saattaa vaarantaa useammankin ihmisen hengen, Henriksson sanoo.

Henrikssonin kokemus ei ole ainoa laatuaan. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tietoon on tullut Suomessa vuosittain keskimäärin noin 50 laserhäirintätapausta ilmaliikenteessä vuosina 2009–2017. Viime vuonna tapauksia kirjattiin 38 ja huippuvuonna 2015 peräti 74. Yli puolet tapauksista on sattunut Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyydessä.

Onnettomuuksilta on vältytty, mutta vakavimmissa tapauksissa lentäjän näkökyky on heikentynyt väliaikaisesti laskun aikana, kertoo Trafin ilmailuturvallisuuden johtava asiantuntija Ilkka Kaakinen.

– Nämä ovat onneksi sattuneet kaupallisen liikenteen ilma-aluksille, joissa on ollut kaksi lentäjää, Kaakinen sanoo.

Joukossa on Kaakisen mukaan ollut muun muassa Finnairin matkustajakoneita. Myös viranomaiset ovat joutuneet häirinnän kohteeksi: Rovaniemellä osoiteltiin laserilla lääkintäkopteria uudenvuodenyönä 2017.

Säteilyturvakeskuksen (STUK) erikoistutkija Lasse Ylianttila muistuttaa, että Suomessa laserkynien tai -osoittimien lakisääteinen tehoraja on yksi milliwatti.

– Niillä ei niin hyvin pysty häiritsemään. Yleensä häirintää tehdään netistä tilatuilla laittomilla osoittimilla, jotka ovat silmälle vaarallisia, Ylianttila sanoo.

Ulkomaisissa verkkokaupoissa on myynnissä esimerkiksi viiden milliwatin laserosoittimia, jotka voivat Trafin mukaan häiritä lentäjiä vielä kolmen kilometrin etäisyydeltä.

 

Ylianttilan mukaan silmävauriota ei kilometrien päästä pysty enää aiheuttamaan, mutta suoraan lentäjän silmään tuleva säde voi aiheuttaa häikäistymistä, jälkikuvia tai välähdyssokeuden.

– Kyseessä on samanlainen ilmiö kuin jos salamavalo väläytetään suoraan silmien edessä.

Tullin takavarikoimat, Suomessa kielletyt laserosoittimet lähetetään STUKiin tutkimuksia varten. Ylianttilan mukaan Tullissa jäi kiinni vielä viitisen vuotta sitten noin 50 laserosoitinta vuodessa, mutta viimeisen kolmen vuoden aikana Tulli on pysäyttänyt vain muutamia yksittäisiä laitteita.

Keski-Suomen Ilmailijoiden puheenjohtaja Kimmo Hantulan tiedossa ei ole toista Jyväskylässä tapahtunutta laserhäirintätapausta.

Vihreä laser häiritsee ihmissilmää eniten

Yleisimmät lasersäteiden värit laserosoittimissa ovat punainen, vihreä ja sininen. Näistä vihreä häiritsee ihmissilmää eniten.

– Silmä on kaikkein herkin vihreälle valolle. Vihreä laser on 5–10 kertaa kirkkaampi kuin samantehoinen punainen laser, Säteilyturvakeskuksen erikoistutkija Lasse Ylianttila selittää.

Trafin tietoon tulleissa häirintätapauksissa lentäjiä on osoiteltu useimmiten juuri vihreällä ja joskus myös punaisella laserilla.

Ylianttila ei keksi mitään hyötykäyttöä tehokkaille laserosoittimille.

– Sanotaanko, että ne ovat kivoja poikien leluja. Jos niillä voi sytytellä tavaroita palamaan tai poksautella ilmapalloja, niin nehän ovat hyvinkin mielenkiintoisia, Ylianttila sanoo.

Trafin Ilkka Kaakinen ei usko, että kovinkaan monissa häirintätapauksissa osoittelija yrittää tarkoituksella häikäistä ohjaajaa.

– Halutaan kokeilla, kuinka kauas se näyttää, Kaakinen sanoo.

Laserilla (engl. Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) tarkoitetaan laitetta, joka tuottaa voimakkaan valonsäteen, jossa kaikki valoaallot ovat saman pituisia ja värähtelevät samassa suunnassa ja samalla taajuudella.

Terveydelle vaarallisten laserosoittimien hallussapito yleisellä paikalla on Suomessa laitonta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .