Lennonjohdon aiheuttamat vaaratilanteet harvinaisia Suomessa

Helsinki-Vantaalla oli viime vuonna kiitoteillä yhteensä seitsemän vaaratilannetta.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitoteillä oli viime vuonna yhteensä seitsemän vaaratilannetta. Niistä yksi aiheutui lennonjohtajan ja kuusi ohjaamomiehistön toiminnasta, kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Kiitotiet ovat ongelmapaikka kansainvälisesti. Maailmanlaajuisesti kiitotieturvallisuuteen liittyvät tapahtumat olivat ilmailussa suurin onnettomuuskategoria vuonna 2016, ja ovat sitä varmasti edelleen, kertoo Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

– Trafin lennonvarmistuksen riskienarviointityössä on tunnistettu lentokoneen tai ajoneuvon aiheuttamien kiitotiepoikkeamien riskipotentiaali, Henttu kertoo.

Suomessa asia nousi tällä viikolla esiin, kun Helsinki-Vantaalla tapahtui peräjälkeen kaksi vaaratilannetta. Tiistaina Riikaan matkalla ollut matkustajakone sai lennonjohdolta lähtöluvan, vaikka samaan aikaan alueella oli työkoneita. Keskiviikkona liikesuihkukone rullasi ilman lupaa kiitotielle, jota laskeutumisluvan saanut matkustajakone oli lähestymässä.

Hentun mukaan Helsingissä lennonjohdon aiheuttamien vaaratilanteiden määrä on pysynyt tasaisen pienenä viime vuosien aikana, mutta suojatekijöitä on edelleen haettava.

Maa-ajoneuvojen aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrä on ollut koholla vuoden 2015 kiitotieremontin vuoksi. Vuonna 2016 syinä ovat olleet muun muassa ajo väärää yhdystietä käyttäen, ja lento-onnettomuusvaaran yhteydessä hälytysajoneuvojen virheellinen toiminta.

 

Useita turvallisuussuosituksia

 

Trafin mukaan ongelmia lentokenttien kiitoteillä esiintyy samassa suhteessa kuin ilmailun yleinen turvallisuus kussakin maassa on. Suomessa ilmailun yleinen turvallisuus on korkealla tasolla, ja esimerkiksi Finnair kuuluu maailman turvallisimpiin lentoyhtiöihin.

Myös onnettomuustutkintakeskus Otkesin mukaan kiitotieturvallisuus on yksi keskeisimmistä kysymyksistä kansainvälisesti. Tietoa turvallisuusasioista liikkuu eri maiden tutkintavirastojen sekä Euroopan lentoturvallisuusviraston ja Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön välillä.

– Olemme antaneet ilmailuun liittyen useita turvallisuussuosituksia viime vuosien aikana, ja seuraamme suositusten toteutumista, kertoo Otkesin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala.

Otkes: Yksityiskone rullasi Helsinki-Vantaan kiitotielle ilman lupaa – Finnairin koneella oli lupa laskeutua

Vakavassa vaaratilanteessa olleessa koneessa oli 60 matkustajaa

Vakava vaaratilanne Helsinki-Vantaalla aamulla – matkustajakone sai lähtöluvan, vaikka alueella oli työkoneita