Lentojen viivästymisistä paljon kuluttajariitoja

Kuluttajariitalautakunta sai viime vuonna runsaasti matkustamiseen liittyviä valituksia. Erityisesti lentojen myöhästymiseen liittyvät riidat lisääntyivät selvästi toissa vuodesta. Paljon riitoja oli myös rakentamisen ja remontoinnin alalla, autokaupassa sekä asuntokaupassa ja kiinteistövälityksessä.

Kaikkiaan kuluttajariitalautakunta sai viime vuonna satoja valituksia enemmän kuin toissa vuonna. Lautakunnan mukaan valitusten määrä on kasvanut voimakkaasti 2000-luvulla. Vuosituhannen alussa niitä tuli vuosittain noin 3 000, kun viime vuonna valituksia tehtiin jo yli 5 000.

Kuluttajariitalautakunnan suosituksia noudatetaan yleisesti ottaen hyvin, sanoo lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg. Huonoiten suosituksia noudattavat Ståhlbergin mukaan autokorjaamot, joiden joukossa on paljon pieniä ja järjestäytymättömiä tekijöitä.

Kuluttajariitalautakunta ei ehdi käsitellä saman vuoden aikana kaikkia saamiaan valituksia. Keskimääräinen käsittelyaika on kahdeksan kuukautta.