Liika kilpailu voi lannistaa

Oppilaiden keskinäinen vertailu koulun liikuntatunneilla saattaa vähentää liikunnan iloa. Alle kahdeksan liikuntanumeron saaneet viihtyvät tunneilla selvästi muita huonommin ja ovat fyysisesti passiivisempia.

- Huonoja liikuntanumeroita saaneet eivät viihtyneet liikuntatunneilla. Kilpailusuuntautuneessa ilmapiirissä oppilaan arvioinnissa korostuu oppilaiden keskinäinen vertailu. Hyvillä se varmasti nostaa motivaatiota, mutta heikosti testeissä tai tunneilla pärjääviä se ei innosta. Tehtäväsuuntautuneessa ilmapiirissä, jossa lasta verrataan häneen omaan kehitykseensä, myös heikohkon liikuntanumeron omaavat viihtyvät paremmin, liikuntatieteiden tohtori Markus Soini kertoo.

"Numeroarviointi vie noidankehään"

Soinin mukaan on mahdollista, että liikunnan numeroarviointi johtaa noidankehään. Oppilas, joka ei viihdy liikuntatunneilla, saa huonoja numeroita, jotka edelleenkin lannistavat liikkumisen iloa. Tilanteen voisi ratkaista joko liikunnan numeroarvosanoista luopuminen tai arvosteluperusteiden tarkastelu.

Vaihtoehto liikuntanumerolle voisi olla kirjallinen arvio henkilökohtaisesta kehittymisestä tai numeroarvioinnin vapaaehtoisuus. Soinin tekemään vertailututkimukseen osallistui noin 4 400 peruskoulun yhdeksäsluokkalaista vuonna 2003.

Soinin mukaan tarkasteluun pitäisi nostaa myös liikuntatuntien sisällöt. Uudet liikuntamuodot saattaisivat innostaa myös heikommin arvioinnissa menestyviä lapsia liikkumaan.

- Nuorisokulttuurin muutosten myötä syntyneiden uusien liikuntamuotojen sisällyttäminen osaksi koululiikuntaa saattaisi lisätä kiinnostusta myös niiden oppilaiden osalta, jotka eivät nykyisessä liikunnanopetuksessa viihdy.

Kilpailukiellosta valtuustoaloite

Viitasaarelainen kaupunginvaltuutettu Ilpo Manninen esittää valtuustoaloitteessaan, että kaikki kilpailut ja testit olisi kiellettävä peruskoulun liikuntatunneilla.

Aloite on uudenlainen päänavaus myös heikompien liikkujien puolesta.

Ajatus saa kannatusta urheilupsykologi, psykologian tohtori Marja Kokkoselta.

- On loistojuttu, että joku on tehnyt tällaisen aloitteen. Ne, jotka haluavat kilpailla, voivat osallistua urheiluseurojen toimintaan. Minusta on syytä kysyä, mitä sellaista kilpailulla saavutetaan, jota ei muuten saavutettaisi, Kokkonen kyseenalaistaa.

Urheilupsykologi Kokkonen epäilee, että testit ja kilpailut ovat käytännössä usein vain opettajan numeroarvioinnin väline.

Sen sijaan opetushallituksen opetusneuvos Matti Pietilä uskoo, että kilpailemista ja testejä käytetään välineinä opetukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.