Liikenne- ja viestintäministeriö tutkii nyt arviota Trafin sähköisten palveluiden tietoturvasta

Viestintävirasto on antanut liikenne- ja viestintäministeriölle alustavan arvion Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin sähköisten palveluiden tietosuojasta ja -turvasta, ministeriö kertoi keskiviikkona illalla.

Ministeriö pyysi Viestintävirastoa ottamaan kantaa siihen, voidaanko Trafin verkkosivuston muut kuin kohuttu kuljettajatietopalvelut avata laillisesti ja turvallisesti. Myös Trafin pääjohtajan Mia Nykoppin kerrotaan antaneen ministeriölle arvion siitä, ovatko muut asiointipalvelut kuin kuljettajatietopalvelut käyttöönotettavissa laillisesti ja turvallisesti.

Ministeriön kerrotaan perehtyvän arvioihin ja kertovan johtopäätöksistä myöhemmin.

Viestintäviraston seuraavan arvion Trafin palveluista on määrä valmistua 21. joulukuuta mennessä. Syntynyttä tilannetta pohtii myös muun muassa tietosuojavaltuutettu, joka jo elokuussa oli pyytänyt Trafilta selvitystä.

Sähköisestä kuljettajatiedot-palvelusta on voinut saada helposti ja ilmaiseksi selville ihmisten voimassa olevan ajokortin. Ongelmallista on, että erilaisia hakuja ja tietokantoja yhdistelemällä on mahdollisuus myös väärinkäytöksiin, kuten identiteettivarkauksiin.

Berner: Toistaiseksi ei näyttöä massaluovutuksesta

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi tiistaina, että tarkoituksena on selvittää, onko viranomainen toiminut lain mukaisesti ja toimeenpannut lakia siten kuin on pitänyt.

Hänen mukaansa toistaiseksi ei ole näyttöä, että tietoja olisi luovutettu keskimääräistä enemmän.

–  Mitään massaluovutusta ei näyttäisi tapahtuneen, mutta tällä hetkellä meillä ei ole vielä kaikkia tietoja olemassa. Ensin selvitetään ja sitten katsotaan jatkotoimenpiteet.

Trafin ajokorttipalvelusta syntyi kohu viikonvaihteessa, kun sosiaalisessa mediassa alkoi kiivas keskustelu väärinkäyttömahdollisuuksista ja tietosuojasta. Trafi sulki palvelun, mutta uusi hässäkkä alkoi kun ilmeni, että sivujen muihin kuin suomenkielisiin versioihin pääsi vielä sisälle. Nyt kaikki sähköiset palvelut on suljettu, ja asiointi on mahdollista joko puhelimitse, chatin kautta tai menemällä paikalle.