Liikenneministeri Berner: Oikorata Jämsästä Lahteen ja toinen raide Jyväskylästä Tampereelle eivät ole tärkeyslistan kärjessä

Toinen junaraide Jyväskylästä Tampereelle tai oikorata Jämsästä Lahteen eivät ole tärkeyslistan kärjessä, kun liikenne- ja viestintäministeriössä pohditaan lähivuosien raideliikennettä.

Tilanne voi kuitenkin muuttua marraskuun lopussa. Tällöin parlamentaarinen työryhmä linjaa, millä periaatteilla, painopisteillä ja työkaluilla paalutetaan 12-vuotinen suunnitelma Suomen liikennejärjestelmän muutostarpeista. Ryhmässä ei tosin ole yhtään keskisuomalaista kansanedustajaa.

Työryhmän alkusävelten jälkeen alkaa varsinainen kehitystyö, johon osallistuvat valtion ja kuntien lisäksi maakuntaliitot ja elinkeinoelämä.

– Tunnistamme kyllä Keski-Suomen ratatarpeet. Nyt on kuitenkin tärkeää luoda ensin iso kuva kaikista ratainfrahankkeista sekä löytää yhteisymmärrys toteuttamiskelpoisista kohteista. Tilanne on vaikea, koska samalla pitää huolehtia ratojen korjausvelan lyhentämisestä, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo.

Hän korostaa, että ministeriö huomioi ”kaikki ilmansuunnat”, kun tulevaisuuden junaverkkoa kehitetään.

– Vaikkei Jyväskylään asti välttämättä uutta rataa vedettäisi, niin kyllä Keski-Suomi hyötyy osaltaan esimerkiksi pääradan investoinneista, kun matka-aika nopeutuu Tampereelta etelään, Berner sanoo.

Hän myös toteaa, että huomattava osa maamme ”talouden resursseista” – kuten metsistä ja kaivoksista – sijaitsee Keski-Suomen pohjoispuolella.

– Ei vain Etelä-Suomi kaipaa nopeampia ja kattavampia junayhteyksiä, sillä työvoiman rekrytointi ja palvelujen säilyminen vaativat liikenneinfraa koko maassa. Näin pitää ajatella riippumatta siitä, mitä puoluet­ta kulloinenkin liikenneministeri edustaa, sanoo Berner keskustasta, joka puolueena painottaa koko maan asuttamisen tärkeyttä.

Uusia ratahankkeita Berner rahoittaisi myös valtion ulkopuolisella rahalla. Sitä antaisivat EU, työeläkerahastot ja ehkä kunnatkin.

– Kyse ei ole vain ­kaupunkien välisistä liikenneyhteyksistä, koska myös kaupunkien sisäiset väylät ovat osa elinvoimaisuuden taetta, Berner sanoo.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .