Liikenneministeri Berner: Oikorata Jämsästä Lahteen ja toinen raide Jyväskylästä Tampereelle eivät ole tärkeyslistan kärjessä

Toinen junaraide Jyväskylästä Tampereelle tai oikorata Jämsästä Lahteen eivät ole tärkeyslistan kärjessä, kun liikenne- ja viestintäministeriössä pohditaan lähivuosien raideliikennettä.

Tilanne voi kuitenkin muuttua marraskuun lopussa. Tällöin parlamentaarinen työryhmä linjaa, millä periaatteilla, painopisteillä ja työkaluilla paalutetaan 12-vuotinen suunnitelma Suomen liikennejärjestelmän muutostarpeista. Ryhmässä ei tosin ole yhtään keskisuomalaista kansanedustajaa.

Työryhmän alkusävelten jälkeen alkaa varsinainen kehitystyö, johon osallistuvat valtion ja kuntien lisäksi maakuntaliitot ja elinkeinoelämä.

– Tunnistamme kyllä Keski-Suomen ratatarpeet. Nyt on kuitenkin tärkeää luoda ensin iso kuva kaikista ratainfrahankkeista sekä löytää yhteisymmärrys toteuttamiskelpoisista kohteista. Tilanne on vaikea, koska samalla pitää huolehtia ratojen korjausvelan lyhentämisestä, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo.

Hän korostaa, että ministeriö huomioi ”kaikki ilmansuunnat”, kun tulevaisuuden junaverkkoa kehitetään.

– Vaikkei Jyväskylään asti välttämättä uutta rataa vedettäisi, niin kyllä Keski-Suomi hyötyy osaltaan esimerkiksi pääradan investoinneista, kun matka-aika nopeutuu Tampereelta etelään, Berner sanoo.

Hän myös toteaa, että huomattava osa maamme ”talouden resursseista” – kuten metsistä ja kaivoksista – sijaitsee Keski-Suomen pohjoispuolella.

– Ei vain Etelä-Suomi kaipaa nopeampia ja kattavampia junayhteyksiä, sillä työvoiman rekrytointi ja palvelujen säilyminen vaativat liikenneinfraa koko maassa. Näin pitää ajatella riippumatta siitä, mitä puoluet­ta kulloinenkin liikenneministeri edustaa, sanoo Berner keskustasta, joka puolueena painottaa koko maan asuttamisen tärkeyttä.

Uusia ratahankkeita Berner rahoittaisi myös valtion ulkopuolisella rahalla. Sitä antaisivat EU, työeläkerahastot ja ehkä kunnatkin.

– Kyse ei ole vain ­kaupunkien välisistä liikenneyhteyksistä, koska myös kaupunkien sisäiset väylät ovat osa elinvoimaisuuden taetta, Berner sanoo.

Nopeampien raideyhteyksien rakentaminen vaatisi uudenlaisia rahoitusmalleja, sanoo liikenneministeri Berner –  tunnin junat olisiva tarpeen Helsingin, Turun ja Tampereen kasvukolmion työssäkävijöille

Uusimmat

Kotimaa

Kittilä-käräjillä kuullaan vastaan harannutta hallintojohtajaa

Tänään saa liputtaa lapsen oikeuksille

Syksyn ylioppilaskokeiden tulokset julki tänään

Mies kuoli ulosajossa Ylivieskassa, auto törmäsi katto edellä isoon kuusenrunkoon

Käräjillä kuullaan tänään Aarnion ex-alaista – syyttäjän mukaan miehen olisi pitänyt huolehtia tietolähteiden kirjaamisesta

Tulli epäilee virolaisen nuuskan salakuljetusorganisaation kuljettaneen Suomeen 5  000 kiloa nuuskaa

Konneveden kirkkovaltuustossa tapahtui täydellinen muutos – Virtaset nousivat vaalivoittoon

Särkilammen maja Saarijärvellä aiotaan kunnostaa – kiinteistö tulee säätiöltä kaupungin omistukseen ja siirretään sitten yhdistykselle

Kyyjärven nuoret kävivät ahkerasti uurnilla – kirkkovaltuusto valittiin kolmen sopuvaalin jälkeen nyt äänestämällä

Kinnula vahvisti kärkipaikkaansa seurakuntavaalien aktiivisimpana koko maassa – Jyväskylä nousi isojen ykköseksi

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.